هفتمین رئیس جمهور

همه چیز درباره رئیس‌جمهور هفتم

زندگی‌نامه

 

حسن روحانی به طور مستمر در مسئولیت های سیاسی و امنیتی در جمهوری اسلامی ایران حضور داشته است

حسن روحانی یکی ازمعدود روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی در قم و در سال های ۱۳۴۰ به شمار می رود که به طور مستمر در مسئولیت های سیاسی و امنیتی در جمهوری اسلامی ایران حضور داشته اند.

روابط نزدیک او با اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور پیشین ایران، که به سال های مبارزه علیه حکومت شاه بر می گشت، خیلی زود او را در رده بالای مسئولیت در فرماندهی جنگ ایران و عراق سپس مسئولیت های امنیتی قرار داد. وی در طول جنگ در سمت هایی از قبیل معاونت فرماندهی جنگ و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور مسئولیت داشت.

در سال ۱۳۶۵ از حسن روحانی به عنوان مرد پشت پرده ای نام برده شد که از جانب اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت و گوهای پنهانی با آمریکا شرکت داشته است، مذاکراتی که در ایران به عنوان "ماجرای مک فارلین" معروف شد. بعد ها آقای هاشمی رفسنجانی و مقامات رسمی دیگر گفتند که این گفت و گو ها با اطلاع آیت الله خمینی صورت گرفته است.

 

با وجود این انتقاد ها، آقای روحانی در سال های پس از روی کار آمدن محمد خاتمی نماد نیروهایی بود که از نظر سیاسی در طیفی میان محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی قرار داشتند. حضور مستمر آقای روحانی در مسئولیت های امنیتی مانند دبیری شورای امنیت ملی، به او موقعیتی داد تا در سال ۱۳۸۲ که میان محمد خاتمی رییس جمهوری وقت و رهبری جمهوری اسلامی بر سر پیشبرد گفت و گوهای هسته ای با غرب اختلاف نظر وجود داشت نقش میانجی مورد توافق دو طرف را بازی کند و نقش هدایت گفت و گو با سه کشور بزرگ اروپایی ( بریتانیا، فرانسه و آلمان) را بر سر برنامه هسته ای ایران بر عهده بگیرد.

با این حال پس از بر سر کار آمدن آقای احمدی نژاد، سیاستی که حسن روحانی در گفت و گو های امنیتی دنبال می کرد، آشکارا مورد انتقاد آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت.

حسن روحانی در سال ۱۳۸۵ از مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی کنار رفت و علی لاریجانی جایگزین او مسئولیت پیشبرد گفت و گوهای هسته ای با غرب را بر عهده گرفت. هرچند آقای روحانی همچنان به عنوان یکی از دو نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی به عضویت در این شورا ادامه داد و تاکنون نیز این سمت را حفظ کرده است. وی در سال ۱۳۹۰ با انتشار کتابی در باره گفت و گوهای هسته ای با غرب به دفاع از سیاست های دوران خود پرداخت.

آقای روحانی، به سیاق مرسوم چهره های امنیتی که از اظهار نظر صریح در باره تنش های سیاسی اجتناب می کنند، تا حدود یک سال پیش از انتقاد صریح از برنامه های داخلی و بین المللی دولت محمود احمدی نژاد خودداری می کرد. به همین دلیل آغاز انتقادات آقای روحانی از برنامه های دولت احمدی نژاد و شرایط سیاسی کشور از حدود یک سال پیش، از سوی ناظران به عنوان تلاش او برای ورود به صحنه انتخابات تلقی شد.

حسن روحانی تاکنون از اظهار نظر صریح در باره اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ و ادعای معترضان مبنی بر تقلب انتخاباتی، درگیری های پس از آن و بازداشت خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز ایران خودداری کرده است. با وجود این، بعضی از اصولگرایان او را به همسویی پشت پرده با معترضان به انتخابات متهم کرده اند.

مواضع انتخاباتی

 

straplineهسته‌ای/سیاست خارجی

تمام گرفتاری ما این است که همه تلاش نشد برای اینکه پرونده به شورای امنیت نرود. هیچ کس مقصر نبود. امروز همه باید تلاش کنیم که پرونده که ظالمانه به شورای امنیت رفته به شورای حکام برگردد... خیلی خوب است که سانتریفوژها بچرخد، اما به شرط اینکه صنعت، اقتصاد و زندگی مردم هم بچرخد... باید قدرت ملی خود را بسازیم و سپس با تدبیر با دنیا سخن بگوییم... قدرت ملی به وسیله دادن آزادی بیان به مردم و حضور همه مردم در همه زمینه ها محقق می شود...

straplineاقتصاد/اشتغال

راه حل مسئله اشتغال بهبود شرایط محیط کسب و کار است. قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما متأسفانه آیین نامه های اجرایی آن تصویب نشد. تا زمانی که این قانون اجرا نشود، راه حل اساسی برای اشتغال وجود نخواهد داشت. به علاوه ما باید به آموزش نیروی کار برای فرصت های شغلی پایدار توجه کنیم.

straplineفرهنگ و هنر/آزادی ها

ناامن بودن فضای فرهنگی باعث می شود که اصحاب فرهنگ دغدغه های خاطری داشته باشند که بسیاری از آن بی مورد است و نگرانی از سانسور داشته باشند که بعضا ضرورت ندارد... باورهای دینی امروز مورد هجمه وسیعی قرار گرفته است... هر مدیریت ناکارآمدی را به مقامات دینی یا نعوذبالله به امام دوازدهم نسبت داده اند. قشری گری و خرافات به نام دین در جامعه رواج پیدا کرده است... باید عقلانیت را در فهم مسائل دینی ترویج کنیم... مگر فرهنگ چیزی است که دولت به تنهایی بتواند آن را کنترل کند؟... آیا مقدسات ما را آن کارمندی می شناسد که می خواهد ممیزی کند یا پیشکسوتانی که در این زمینه کار کرده اند؟ آیا نباید این بخش را به آنها واگذار کنیم؟... فرهنگ چشمه های جوشانی است در نهاد مردم است و باید شرایط را آماده کنیم تا همه از فرهنگ درست در جامعه استفاده کنند. شرایط امروز ما به گونه ای است که نگاه قیم مآبانه ایجاد شده است... در امور فرهنگی زمینه و فضا را برای فعالیت باز کنیم... راهکار دولت تدبیر و امید این است که تصدی گری دولت را در فرهنگ کاهش دهیم و کار را به کاردان واگذر کنیم. انجمن های صنفی و فرهنگی تشکیل شوند و ما از آنها حمایت کنیم... بنده نظرم این است که با همه اقوام و اقلیت ها مساوی برخورد شود... اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تأمین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در همه ابعاد زندگی شان خواهد بود... همه باید در همه ابعاد زندگی آزادی مسئولانه را احساس کنند... مردم کشور از هر قبیله و نژادی باید احساس کنند که شهروند یک کشور واحد هستند و از حقوق مساوی و عادلانه برخوردارند.

straplineزنان

باید فرصت برابر به زنان جامعه بدهیم. حقوق زنان در کار مشابه با مردان الآن متفاوت است که این باید مرتفع شود. باید برای زنان آسیب دیده بیمه داشته باشیم. تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش بینی کرده ایم تا حقوق ضایع شده بانوان را به آنها برگردانیم... تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست. جنسیت نمی تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت ها در جامعه باشد. در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند.

straplineسلامت

مردم در سلامت مشکلات زیادی دارند و برای حل آن باید پوشش بیمه را همگانی و بیمه را رقابتی کنیم. سهم مردم از هزینه درمان باید کاهش یابد.

شیخ دیپلمات

 

حسن روحانی اولین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که در اواخر دولت محمد خاتمی و همزمان با بالا گرفتن تنش ها بر سر برنامه اتمی ایران مسئول پرونده اتمی این کشور شد و ۲۲ ماه (از مهرماه ۱۳۸۲ تا پایان دولت آقای خاتمی در مرداد ۱۳۸۴) سرپرستی هیئت مذاکره کننده پرونده هسته ای ایران را برعهده داشت.

برنامه اتمی ایران پس از گفت و گو های مربوط به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و آتش بس با عراق از پیچیده ترین و سرنوشت سازترین و عمیق ترین بحران های بین‎المللی ایران محسوب می شود.

حکم سرپرستی آقای روحانی بر پرونده اتمی را محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت در مهرماه ۱۳۸۲ صادر کرد.

مقایسه کارنامه روحانی، لاریجانی و جلیلی در مذاکرات اتمی

در اواخر مهرماه همین سال و در جریان حضور همزمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران، دولت ایران به سرپرستی آقای روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در اقدامی که هدف آن "اعتمادسازی" با کشورهای اروپایی اعلام شده بود، تصمیم گرفت "به طور داوطلبانه" پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را امضا و اجرا کند.

منظور از "اجرای داوطلبانه" پروتکل الحاقی این بود که دولت راسا پیش از تصویب این موضوع در مجلس، آن را به اجرا می گذارد. آقای روحانی مدتی پس از امضای این پروتکل در گفت و گوی با رسانه های ایران اعلام کرد که این عمل خطر حمله نظامی آمریکا به ایران را در زمانی که این کشور موفق به ساقط کردن صدام حسین شده بود رفع و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل را منتفی کرد.

آقای روحانی، پیش از انتخاب به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران بارها گفته بود که تمامی تصمیم ها در پرونده اتمی به تصویب آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی می‌رسید، اما منتقدان سیاست های اتمی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و رقیبان آقای روحانی در دوره انتخابات این سیاست ها را "سازشکارانه" می خوانند و اعتقاد داشتند که این رفتار باعث تاخیر ایران در دستیابی به فن آوری غنی سازی اورانیوم شده است.

در دوره تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی گفت که در دوره سرپرستی او بر مذاکرات، دو خط قرمز تعیین شده بود که یکی حفظ و توسعه برنامه های اتمی و دیگری جلوگیری از ارجاع پرونده اتمی به شورای امنیت سازمان ملل بود که هر دو محقق شد.

او گفت که در این دوره او با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بعد از مدتی بار هبران این کشورها وارد مذاکره شده بود اما در دوره پس از او، این مذاکرات به سطح پایین تری در حد معاونان و مدیران کل وزارت خارجه کشورهای طرف مذاکره نزول کرد.

آقای روحانی در دوره ای که سرپرست مذاکرات اتمی ایران بود برای رفع ابهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، وارد مذاکره با کشورهایی شد که یا به نوعی به توسعه برنامه های ایران ارتباط داشتند یا کشورهای در حال توسعه بودند که ایران تلاش داشت آنها را به حمایت از خود ترغیب کند.

یکی از مهمترین موفقیت این دوره از مذاکرات به گفته اعضای گروه مذاکره کننده ایرانی، تشکیل گروهی از سه کشور عضو جنبش غیرمتعهدها در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که از به نمایندگی از ۱۲۰ عضو این سازمان، از مطالبات سیاسی و حقوقی ایران در آژانس دفاع می کردند.

آقای روحانی در این دوره با سفرهایی به کشور آفریقای جنوبی و مذاکره با رئیس جمهور این کشور گفته بود که در پی یافتن کشورهای جایگزین برای حمایت از ایران در مذاکره با سه کشور اروپایی و در صورت بن بست در گفت و گو با اروپایی ها بود.

/ 0 نظر / 10 بازدید