مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
حوزه یا دانشگاه ؟ چه نهادی ىاسخگو است ؟

حوزه یا دانشگاه ؟ چه نهادی پاسخگو است ؟

 

1 / به لحاظ فرار مغزها و سرمایه های ملی

2 / به لحاظ ابهام در رژیم حقوقی دریای مازندران

3 / به لحاظ ادامه کشمکش بر سر جزایر سگانه خلیج فارس

4 / به لحاظ مسکوت ماندن غرامت جنگ ایران و عراق

5 / به لحاظ تعداد زندانیان سیاسی و شکنجه و آزار آنها

6 / به لحاظ آمار اعدامها وعدم رعایت حقوق بشر و گسترش خودکامگی

7 / به لحاظ سقوط 16 هواپیما طی دوازده سال با 993 کشته

8 / به لحاظ قانون گریزی مقامات و تاثیر آن بر مردم

9 / به لحاظ گسترش فساد در جامعه

10/به لحاظ جایگزینی صادرات نفت باکو- جیهان

11/به لحاظ تحریم معاملات بانکی به زیان ایران

12/به لحاظ تحریم و تقلیل صادرات ایران

13/به لحاظ انتخاب کشورهای قطر و روسیه دو همسایه برای جام جهانی

14/به لحاظ صادرات گاز ترکمنستان به افغانستان،پاکستان و هندوستان

15/به لحاظ محکومیتهای پیاپی ایران در شورای امنیت وحقوق بشر

16/به لحاظ حجم عظیم دولت وحضور نهادهای موازی و خرج تراش

17/به لحاظ اتلاف آب و برق و گاز،ناشی از کهنگی و پوسیدگی

18/به لحاظ لاینحل ماندن برنامه اتمی ایران و ترور دانشمندان کشور

19/به لحاظ آتش سوزی جنگلها و کمک نکردن هیچ کشور خارجی

20/به لحاظ گرانی کمر شکن و تورم روز افزون

21/به لحاظ آلودگی کشنده هوا و ترافیک فوق سنگین شهرها.


نقد و نظر () | ۱۳٩۳/۳/٢۸ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

نگاه متفاوت

نگاه روحانیت آگاه و مردمی

دو اصل طیب و طاهر حریت و مساوات (آزادی و عدالت) از مبادی حکومت مشروطه است :

اول اصل مبارک حریت  یعنی آزادی رقابت ملت از عبودیت سلطان و رقیت منحوس فرعونی .

دوم اصل طاهر مساوات  یعنی مساوات تمام افراد ملت با شخص والی در جمیع حقوق و احکام عامه.

                                             علامه میرزا محمد حسین غروی نائینی

 


نقد و نظر ( 2) | ۱۳۸۴/۳/۱۸ - هرمز ممیزی |لینک به نوشته

 

نگاه روحانیت حاکم به مردم

مردم بلاواسطه یا به واسطه نمایندگانشان بعنوان مولی علیهم/ حق دخالت در اعمال ولایت یا نظارت بر اعمال ولی را ندارند برسمیت شناختن چنین حقی برای مردم یا نمایندگان مردم به منزله نفی ولایت و خروج مردم از عنوان شرعی (مولی علیهم) است.

                                                         آیت الله  محمد مومن قمی


نقد و نظر () | ۱۳٩۳/۳/۱٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

غمگین و شاد

گالوپ: ایران دومین کشور ناشاد جهان است

 

نظرسنجی موسسه گالوپ می‌گوید که ایرانیان دومین مردم ناشاد در دنیا هستند.

بنا به گزارش منتشر شده از این نظرسنجی، عراق نخستین کشور جهان در این فهرست است.

بعد از عراق و ایران، کشورهای مصر، یونان و سوریه قرار دارند.

موسسه گالوپ این نظرسنجی را در ۱۳۸ کشور جهان در سال ۲۰۱۳ انجام داده است.

در این نظرسنجی از افراد پرسیده بودند آیا در روز قبل از نظرسنجی آنها احساس عصبانیت زیاد، فشار روحی، غم، درد جسمی و نگرانی داشته‌اند یا نه.

جواب‌های مثبت به این سوال‌ها را با هم جمع کرده‌اند و از روی آن نتیجه گرفته‌اند که مردم کدام کشورها بیشتر از بقیه ناشاد هستند.

گالوپ در خبری که از این نظرسنجی منتشر کرده، به ایرانیان "حق" داده تا احساس شادی نکنند.

گالوپ از "بی‌کاری، نرخ بالای تورم و تحریم‌های جهانی" به عنوان دلایلی نام برده که از نظر این موسسه می‌تواند در احساس نکردن شادی مردم ایران موثر بوده باشند.

نظرسنجی دیگری هم این موسسه انجام داده که بنا به آن ۴۸ درصد از ایرانیان، شهر و دیار خود را برای زندگی به دوستان و آشنایانشان توصیه نمی‌کنند.

در هفته‌های گذشته بازداشت تولید کنندگان یک موزیک ویدیو با ترانه "شاد" از خواننده آمریکایی "فرل ویلیامز" در جهان خبر ساز شد.

بازداشت شدگان بعد از مدتی آزاد شدند.

در همان زمان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در توئیتر نوشت که شادی حق همگان است و تلویحا با بازداشت این جوانان مخالفت کرد.


نقد و نظر () | ۱۳٩۳/۳/۱٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

یارانه نقدی

  •  
     
    Drag Link/Photos HereDrop LinkDrop PhotoDrop Photos
     
     
     
  •  
    'یارانه نقدی، خانوارهای کم درآمد را فقیرتر کرد'

    سه سال و نیم بعد از اجرای برنامه حذف یارانه ها، بررسی مرکز پژوهشهای مجلس ایران نشان می دهد که برخلاف اهداف پیش بینی شده در برنامه حذف یارانه ها، توزیع یارانه نقدی نه تنها به عدالت و بهبود توزیع درآمد در ایران منجر نشده بلکه وضعیت رفاهی خانوارهای کم درامد و روستایی را "بدتر" کرده است.

    مرکز پژوهشهای مجلس ایران در گزارش مفصلی به بررسی آثار پرداخت یار...انه نقدی به خانوارهای کم درآمد پرداخته و نشان داده است که چطور پرداخت یارانه نقدی یکسان به همه خانوارها و افزایش همزمان قیمت ها کالاها و تشدید تورم، وضعیت رفاهی خانوارهای روستایی را "بدتر" کرده است.

    برآوردها نشان می دهد که در دو سال اخیر دولت ایران بیشتر از ۸۲ هزار میلیارد تومان پول نقد بین خانوارهای ایرانی توزیع کرده است و گزارش مرکز پژوهشها به این پرسشها پاسخ داده که توزیع این حجم عظیم پول، چه تاثیری بر توزیع درآمدها و متعادل کردن آن داشته و آیا این اقدام شکاف درآمدی فقیر و غنی را کاهش داده است؟

    هزینه اصلی خانوارهای روستایی هزینه های خوراکی است و بخش عمده درآمد خانوارهای روستایی صرف خرید مواد غذایی می شود به همین دلیل "هر چه سهم هزینه های خوراکی در بودجه خانوار کمتر باشد سطح رفاه بالاتر است."

    این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که سهم کالاهای خوراکی در بودجه خانوارهای روستایی و شهری افزایش پیدا کرده و به نظر مرکز پژوهشهای مجلس این "موضوع می تواند علامتی از بدتر شدن وضعیت رفاهی خانوارهای شهری و روستایی باشد."

    مرکز پژوهشهای مجلس تاکید دارد که "گرچه پرداخت یارانه نقدی به طور مستقیم باعث افزایش درآمد دهک های پائین درآمدی به نسبت بیشتری از دهک های بالای درآمدی شده است اما به سبب وجود تورم ناشی از هدفمندی این آثار مثبت کم کم رنگ باخته و وضع دهک های پائین به نسبت دهک های بالای درآمدی بدتر شده است."

    مرکز پژوهشهای مجلس با بررسی های آماری و تحلیلی به این نتیجه رسیده که افزایش قیمت ها و تورم ناشی از آن بعد از حذف یارانه ها "بخشی از افزایش رفاه حاصل از پرداخت یارانه نقدی را کاهش داده و این کاهش در مورد خانوارهای کم درآمد بیشتر بوده است."

    به نظر کارشناسان مرکز تحقیقاتی وابسته به مجلس ایران، با توزیع یارانه نقدی " خانوارهای پردرآمد بسیار بیش از خانوارهای کم درآمد از این پرداخت سود برده اند."

    'افزایش نابرابری'

    با آنکه یکی از دلایل اصلی شروع برنامه حذف یارانه ها این بود که مجریان معتقد بودند که یارانه ها عمدتا توسط خانوارهای پردرآمد مصرف می شود و به توزیع متعادل درآمدی منجر می شود اما "پرداخت یارانه برابر نقدی به همه دهک ها درامدهای دهک ها را به طور نابرابر افزایش داده و باعث افزایش نابرابری و نامناسب تر شدن وضعیت توزیع درآمد در جامعه شده است."

    کارشناسان مرکز وابسته به مجلس سخنان مقامات دولت محمود احمدی نژاد در باره فوائد حذف یارانه ها و توزیع یارانه نقدی را کنار هم گذاشته و نتیجه گرفته اند که آنها امیدوار بودند دهک های پائین درآمدی بهره بیشتری از درآمدهای حاصل از حذف یارانه ها ببرند و قدرت خرید آنها افزایش پیدا کند و عدالت حاکم شود.

    آقای احمدی نژاد در دی ماه سال ۱۳۹۱ که دو سال از اجرای برنامه حذف یارانه ها می گذشت، در برابر دوربین های تلویزیون ایران گفت که هدف از اجرای این طرح عدالت است و در سال ۱۳۹۰ قدرت خرید هفت دهک بالا رفته است و این وضعیت در میان روستائیان "اوضاع بسیار بهتر است."

    این در حالی است که کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرده اند که همان زمان شواهد موجود از "تاثیر محدود و معکوس هدفمند کردن یارانه ها بر توزیع درآمد" حکایت داشت و این کارشناسان پرسیده اند که "مجریان طرح نشان دهند چگونه علی رغم شواهد موجود، اجرای طرح به بهبود درآمد کمک کرده است؟"

    با شروع برنامه حذف یارانه ها در زمستان سال ۱۳۸۹ قیمت مواد سوختی افزایش یافت و به این ترتیب هزینه خانوارها هم به واسطه افزایش مستقیم قیمت کالاهای مشمول این طرح و هم به خاطر افزایش قیمت کالاهای واسطه ای افزایش یافت.

    در طول این مدت تورم به سرعت افزایش یافت و از مرز ۴۰ درصد هم گذشت که به عقیده مرکز پژوهشهای مجلس، افزایش هزینه تولید و افزایش نرخ ارز از عوامل اصلی آن بودند که خود آنها ریشه در "هدفمند کردن یارانه ها وتحریم ها" داشتند.

    مرکز پژوهشهای مجلس تاکید دارد که علت اصلی افزایش نرخ ارز و سه برابر شدن آن در پائیز سال ۱۳۹۱ اجرای برنامه حذف یارانه ها و افزایش قیمت مواد سوختی بوده است.


نقد و نظر () | ۱۳٩۳/۳/٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته