مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
کریستف کلمب مجرد بود

کریستوف کلمب مجرد بود. چرا؟

 
چون اگر کریستوف کلمب ازدواج کرده بود? ممکن بود هیچگاه قاره امریکا را کشف نکند?چون
بجای برنامه ریزی و تمرکز در مورد یک چنین سفر ماجراجویانه ای? باید وقتش را به
جواب دادن به همسرش? در مورد سوالات زیر می گذراند : !ا
 
- !کجا داری میری؟

-! با کی داری میری؟

-! واسه چی میری؟

-! چطوری میری کشف؟

-! برای کشف چی میری؟

-! چرا فقط تو میری؟


-! تا تو برگردی من چیکار کنم؟
-! می تونم منم باهات بیام؟
 
-راستشو بگو توی کشتی زن هم دارین؟     

-! بده لیست نفراتتو ببینم
-! حالا کِی برمی گردی؟

-! واسم چی میاری؟

.
 
 
 

 تو عمداً این برنامه رو بدون من ریختی? اینطور نیست؟!ا
 
-جواب منو بده !ا
-! منظورت از این نقشه چیه؟

-! نکنه می خوای با کسی در بری؟

-! چطور ازت خبر داشته باشم؟

-! چه می دونم تا اونجا چه غلطی می کنی؟

-! من اصلا نمی فهمم این کشف درباره چیه؟

-! مگه غیر از تو آدم پیدا نمی شه؟

-! تو همیشه اینجوری رفتار می کنی
-! خودتو واسه خود شیرینی می ندازی جلو؟

 من هنوز نمی فهمم? مگه چیز دیگه ایی هم برای کشف کردن      مونده!ا

 !چرا قلب شکسته ی منو کشف نمی کنی؟

-! اصلا من می خوام باهات بیام
 


 واسه چی؟؟ خوب دوست دارم اونا هم باهامون بیان!ا
 
 آخه مامانم اینا تا حالا جایی رو کشف نکردن..!!ا.ا


نقد و نظر () | ۱۳٩۱/٧/۱٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

شکنجه خاموش

بعد از جنگ آمریکا با کره، ژنرال ویلیام مایر که بعدها به سمت روانکاو ارشد ارتش آمریکا منصوب شد، یکی از پیچیده ترین موارد تاریخ جنگ در جهان را مورد مطالعه قرار میداد.


حدود هزار نفر از نظامیان آمریکایی در کره، در اردوگاهی زندانی شده بودند که از استانداردهای بین المللی برخوردار بود.
 
زندان با تعریف متعارف تقریباً محصور نبود. آب و غذا و امکانات به وفور یافت میشد. از هیچیک از تکنیکهای متداول شکنجه استفاده نمیشد. اما بیشترین آمار مرگ زندانیان در این اردوگاه گزارش شده بود.
 
زندانیان به مرگ طبیعی میمردند. امکانات فرار وجود داشت اما فرار نمیکردند. بسیاری از آنها شب میخوابیدند و صبح دیگر بیدار نمیشدند. آنهایی که مانده بودند احترام درجات نظامی را میان خود رعایت نمیکردند‏ و عموماً با زندانبانان خود طرح دوستی میریختند.

دلیل این رویداد، سالها مورد مطالعه قرار گرفت و ویلیام مایر نتیجه تحقیقات خود را به این شرح ارائه کرد:
 
 

‏در این اردوگاه، فقط نامه هایی که حاوی خبرهای بد بودند به دست زندانیان رسیده میشد، نامه های مثبت و امیدبخش تحویل نمیشدند.
 
هرروز از زندانیان میخواستند در مقابل جمع، خاطره یکی از مواردی که به دوستان خود خیانت کرده اند یا میتوانستند خدمتی بکنند و نکرده اند را تعریف کنند.

هرکس که جاسوسی سایر زندانیان را میکرد، سیگار جایزه میگرفت. اما کسی که در موردش جاسوسی شده بود هیچ نوع تنبیهی نمیشد. همه به جاسوسی برای دریافت جایزه (که خطری هم برای دوستانشان نداشت) عادت کرده بودند.

تحقیقات نشان داد که این سه تکنیک در کنار هم، سربازان را به نقطه مرگ رسانده است.
 
با دریافت خبرهای منتخب (فقط منفی) امید از بین میرفت.
با جاسوسی، عزت نفس زندانیان تخریب میشد و خود را انسانی پست می یافتند.
با تعریف خیانتها، اعتبار آنها نزد همگروهی ها از بین میرفت.

و این هر سه برای پایان یافتن انگیزه زندگی، و مرگ های خاموش کافی بود.

این سبک شکنجه، شکنجه خاموش نامیده میشود.

این روزها همه فقط خبرهای بد میشنوند شما چطور؟
این روزها هیچکس به فکر عزت نفس نیست شما چطور؟
این روزها همه در فکر زیرآب زدن بقیه هستند شما چطور؟

 بیایید از شکنجه خاموش رها شویم


نقد و نظر () | ۱۳٩۱/٧/۱٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد

صفحه نخست   ::   آرشیو  ::   تماس با من   
 

 
خوش آمدید



دریای خزر
آرشیو من
تماس با من

نویسنده هرمز ممیزی

گزیده مقالات سیاسی

 

شیوه انتخاب، سنگلاخ قدرتها
انسداد سیاسی و نتایج حاصله
احزاب انتخابات
جهانی شدن و ضرورت ایجاد اتحاد
ضرورت اصلاح قانون اساسی
طعم قدرت
درس تاریخ
نائینی یا نوری
اگر رئیس جمهور بودم

 


گزیده مقالات اجتماعی

 

چرا گره های اقتصادی ایران کور است؟
چیستی فلسفه
آشنایی با علم کلام
حکمت چیست؟ منطق کدام است؟
نقش طبقات اجتماعی در فرایند گذار به دموکراسی
دو پرسش و یک پیشنهاد
ضرورت تشکیل اتحادیه 1
ضرورت تشکیل اتحادیه 2
ضرورت تشکیل اتحادیه 3
ضرورت تشکیل اتحادیه 4
ضرورت تشکیل اتحادیه 5
خاتمی و اسرائیل
احمدی نژاد و اسرائیل
قرن بیست و یک
شیوه مدیریت خودی ها
مقام و حقوق زن
روستا محور توسعه
تروریزم
کار حکیم بی حکمت نیست
شیوه انتخاب صنعت

 


گزیده اشعار

 

میوه ممنوعه
پس لرزه
فردوسی و مصدق
سقراط
کویر
جنگ و آزادی
درس جغرافیا
قلمم با نوک سرکوفته اش می آید
لاله وش
آرمانشهر
محاکمه دیکتاتور
گالیله

 


پشتیبان بابک سیستم



لینک دوستان

 

مروارید عرفان
از تلخ و شاد وطنم
یک اتم
بررسی قانون
وبلاگ های به روز شده

 

لوگو دوستان

آرشیو وبلاگ مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸
خرداد ۸۸
اردیبهشت ۸۸
فروردین ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸۶
بهمن ۸۶
دی ۸۶
آذر ۸۶
آبان ۸۶
مهر ۸۶
شهریور ۸۶
امرداد ۸۶
تیر ۸۶
خرداد ۸۶
اردیبهشت ۸۶
فروردین ۸۶
اسفند ۸۵
بهمن ۸۵
دی ۸۵
آذر ۸۵
آبان ۸۵
مهر ۸۵
شهریور ۸۵
امرداد ۸۵
تیر ۸۵
خرداد ۸۵
اردیبهشت ۸۵
فروردین ۸۵
اسفند ۸۴
بهمن ۸۴
دی ۸۴
آذر ۸۴
آبان ۸۴
مهر ۸۴
شهریور ۸۴
امرداد ۸۴
تیر ۸۴
خرداد ۸۴
اردیبهشت ۸۴
فروردین ۸۴
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
مهر ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳
اسفند ۸٢
بهمن ۸٢
دی ۸٢
آذر ۸٢
آبان ۸٢
مهر ۸٢
شهریور ۸٢
امرداد ۸٢
تیر ۸٢

آرمانشهر


آمار وبلاگ

تاریخ چیزی را میاموزد که هیچ جای دیگر نمیتوان آموخت

تاریخ چیزی را میاموزد که هیچ جای دیگر نمیتوان آموخت

 

درحالیکه محدودیت زمانی دوران حکومت برای قدرتمندترین مقام سیاسی کشور ، از جمله موثرترین شیوه های کنترل حرکات حکومت به وسیله مردم است که اندیشمندان جهان مطرح کرده و مردم و حکومتهای منصف پذیرفته اند ، در واقع همان چیزی که مردمسالاری خوانده میشود و آزادی و توسعه و پیشرفت را در جهان متمدن به دنبال آورده. طی سه دهه ممانعت سیستماتیک و خشن ازفعالیت احزاب اصیل بعلاوه بلایائی که بجای حقوق سیاسی و اجتماعی بر دانشجویان، استادان ، زنان ، کارگران ، اقلیت های قومی و مذهبی و حتی بر دراویش و اهل حق رفته. طرد کامل نخبگان از مشاغل مهم سیاسی به گونه ای از سوی شورای نگهبان نهادینه شده که تحت هیچ شرایطی و برای احدی رقابت با خودیها مجاز نیست ، خودیها هم خود به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم شده اند و گر چه مستقل ها عنداللزوم  اجازه حضور در صحنه انتخابات را دارند ولی اصل بر پیروزی خودیهای وابسته است .

 

در متن قانون اساسی بسیاری از کشورهای جهان برای شخص اول و  در اصل 114 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای شخص دوم ! محدودیت حداکثر دو بار انتخاب پیاپی رئیس جمهور قید گردیده. این محدودیت زمانی برای حکومت یک فرد بر کل جامعه امری اتفاقی و حسب سلیقه شخصی نیست بلکه اولا از فساد و اعمال خشونت میکاهد و در ثانی ملل عالم به تجربه نیز آموخته اند که جوامع بشری تحمل اطاعت و اداره خویش را برای مدت طولانی توسط یک چهره واحد و مشخص ندارند. کشف این تجربه های تاریخی سبب گنجانیدن اصل حقوقی مذکور در قوانین اساسی کشورها ی گوناگون شده است.

 نسل حاضر در کشور ما نیز بخاطر می آورد که طی سه دهه سلطنت محمد رضا شاه، شاهد سه بار قیام عمومی ، بار اول بین سالهای 29 تا 32 ، بار دوم بین سالهای 39 تا 42 و بار سوم در سالهای 56 و 57 علیه او بوده است.این روزها نیز  شاهد اعتراضاتی وسیع از جانب مردمی هستیم که حق انتخاب دومین مقام سیاسی کشور  را به دلائل زیر برباد رفته میبینند.

1 / توصیه مقام رهبری به اعضای کابینه با این جمله که "فکر نکنید که امسال سال آخر دولت است . مثل کسی که پنج سال دیگر بناست کار بکند ، کار بکنید ، یعنی تصور کنید که این یکسال به اضافه چهار سال دیگر در مدیریت شما است ."

2  / تهدید به قتل آقای خاتمی از سوی روزنامه کیهان پس از استقبال وسیع اهالی جنوب کشور از ایشان ، با درج این جمله که سرنوشتی شبیه خانم بینظیر بوتو قبل از انتخابات پاکستان در انتظار ایشان است و سکوت معنی دار همه مقامات مسئول در قبال این مقاله تروریستی کیهان !

 آن توصیه حقوقی و این تجربه ملموس ، مرا بر آن داشت تا یکبار دیگر تاریخ کشورم را با نگاهی تازه مرور کنم که جدول زیر حاصل این مرور مجدد است :

با وجودی که سلاطین همواره از بیشترین حد حفاظت ، حراست و امنیت شخصی و مراقبتهای دقیق پزشکی و بهداشتی و تغذیه عالی در زمان خویش برخوردار بوده اند ولی بسادگی مشاهده می کنیم که میانگین عمر سلطنت مادام العمر و موروثی هر یک از آنان در تاریخ مدون ایران حتی به 11 سال  نمی رسد بطوریکه طی 2591 سال 242 نفر بر مردم ایران حکومت کرده اند و به شهادت گویای تاریخ هر پادشاهی که خواسته مدت طولانی تری حکومت نماید با نیت حذف رقیب یا پدرش را کشته یا پسرش را کور کرده و یا نسبت به سایر بزرگان و فرهیختگان میهن مرتکب جفا و جنایت شده است. نتیجه اینکه تجاوز از حدود طبیعی و قابل تحمل دوران حکومت همواره به قیمت جان هزاران انسان از خود حکومتگران و نزدیکان آنها گرفته تا مردم عادی کوچه و بازار تمام شده است.

 

 

” جدول سلاطین از سال 612 ق.م تا 1979 میلادی = 1357 خورشیدی “

 

 

 

تعداد پادشاه

سلسله ها

ردیف

تعداد پادشاه

سلسله ها

ردیف

9

سلجوقیان

15

5

مادها

1

7

خوارزمشاهیان

16

11

هخامنشان

2

4

مغولان

17

4

سلوکیان

3

9

ایلخانان

18

29

اشکانیان

4

10

ملوک طوایف

19

26

ساسانیان

5

8

تیموریان

20

3

خلفای راشدین

6

9

قره قویونلو

21

14

خلفای اموی

7

9

آق قویونلو

22

13

خلفای عباسی

8

11

صفویان

23

5

طاهریان

9

5

افشاریه

24

3

صفاریان

10

4

زندیه

25

10

سامانیان

11

7

قاجار

26

6

زیاران

12

2

پهلوی

27

7

دیلمیان

13

242 پادشاه

جمع

-

16

غزنویان

14

 

 

حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد  

 

                                             زمانه را ، ورق و دفتری و دیوانی است

 


نقد و نظر ( 24) | ۱۳۸۸/۴/۱٧ - هرمز ممیزی |لینک به نوشته


نقد و نظر () | ۱۳٩۱/٧/٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه تیرانی

ستمگری /تیرانی / Tyranny

 

تیرانی،دیکتاتوری،استبداد، دسپوتیزم،اتوکراسی و توتالیتاریزم مفاهیم نزدیک به یکدیگرند .

واژه تیرانی بر گرفته از نام تیرانوس است که در یونان باستان قدرتی شاهانه داشت و معمولا معادل دیکتاتوری شناخته میشد اما در مفهوم جدید معادل ستمگری است و بر حکومتهائی اطلاق میگردد که با روش استبدادی مبتنی بر ترور حکومت می کنند . حکومت تیرانی گاه انقلابی است نظیر حکومت ترور و وحشت روبسپیر ، گاه سنتگرا نظیر حکومت ایوان مخوف گاه اولیگارشی مانند حکومت اسپارت و حتا دموکراتیک زمانیکه بر اقلیت ستم براند .


نقد و نظر () | ۱۳٩۱/٧/٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

پان

اتحاد سیاسی / pan

 

در قرن 19م و بدنبال  دست اندازی استعمارگران اروپائی

 

به سرزمینهای مسلمان نشین، تدریجا مسلمانان متوجه

 

عقب ماندگیهای خود از جهان مدرن شده ورهبران سیاسی

 

همچون سید جمال الدین اسد آبادی ، با شعار نوسازی

 

و تحول در اسلام، برای سازگار شدن دین با شرایط تازه

 

زندگی در جهان و وهابیان عربستان نیز با شعار بازگشت  به

 

صدر اسلام و زنده کردن سنتهای زمان پیامبر موعظه سر دادند.

 

عبد الحمید دوم سی و چهارمین و آخرین خلیفه عثمانی نیز

 

 چنان تبلیغاتی برای اسلام  به راه انداخت که قدرتهای 

 

اروپائی هراسیدند و زمینه های فروپاشی خلافت عثمانی

 

 را در جنگ اول جهانی فراهم آوردند.

 

 در آن زمان برای وحدت شیعه و سنی نیز کوششهائی

 

شد و گروهی از فقهای ایرانی و عثمانی در نجف گرد

 

آمدند و  هواداران  وحدت اسلامی از مراسم  سالانه

 

حج برای تبلیغ این امر بهره گرفتند ولی سقوط  سلطان

 

عبد الحمید در سال 1909م نشانه زوال پان اسلامیسم بود

 

شکست او در یگانه کردن جهان اسلام بسیاری از اندیشمندان

 

اسلامی را که از استبداد سلطان نیز دل پر خونی داشتند

 

بر انگیخت تا برای دگرگون کردن نظام سیاسی کهنه چاره ای

 

بیاندیشند ، نسل تازه ترک که از حکومت قانون و ناسیونالیزم

 

غربی اثر پذیرفته بود و چندان علاقه ای نیز به دیگر کشورهای

 

اسلامی نداشت در جنگ جهانی اول با دولت آلمان هم پیمان

 

گردید ، حال آنکه مسلمانان عرب این پیمان را طرد کردندو برای

 

احیای خلافت دو کنگره بی سرانجام در مکه و قاهره برپا نمودند

 

نتیجتا خلافت عثمانی از هم پاشید در حالیکه فقط مسلمانان

 

هند، جنبشی برای احیای خلافت بوجود آوردند که آنهم نهایتا به

 

تقسیم هندوستان و تاسیس دولت پاکستان انجامید. واژه های

 

پان ترکیزم / پان عربیزم و پان ایرانیزم از این پس بتدریج در منطقه

 

رواج یافت .


نقد و نظر () | ۱۳٩۱/٧/۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته