مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
آشنائی با واژه جزم اندیش

 

Dogmatism  /         جزم اندیشی   

 

گر از بسیط زمین عقل منعدم گردد     به خود گمان نبرد هیچ کس که نادانم

                                                                                        سعدی

 

 

برناردشاو گوید :انسانهای گله مند ، در تنها موردی که از خالق خود شکوه

 

ای ندارند همانا تقسیم عقل است زیرا به باورهای خود عشق میورزند و

 

حاضر نیستند به راحتی از آن دست بکشند .حسن صباح برای قدرتنمائی در

 

مقابل سفیر خلیفه، به یکی از سربازان خود دستور داد تا خودش را از فراز

 

برج مرتفعی به پائین بیاندازد و او بلافاصله چنین کرد زیرا باورهای غلط طی  

 

زمانی طولانی در ذهن او رسوخ داده شده بود امروز نیز در کشورهای عراق

 

و پاکستان و افغانستان  هر روز شاهد ترورهای انتحاری هستیم که از

 

 شستشوی مغزی و باورهای اشباع شده در ذهن مریدانی خام و

 

ساده و جاهل شکل میگیرد و عاقبت جزم اندیشی یا دگماتیسم را نمایان

 

 میکند .

 

   به گفته مولانا:

 

سخت گیری و تعصب خامی است/تا جنینی کار خون آشامی است


نقد و نظر () | ۱۳۸٩/٦/۳٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

فروپاشی

فروپاشی / FALL APART

 

 

به دنبال فروپاشی اقتصاد و نظم سیاسی موجود در اتحاد جماهیر

 

شوروی، این واژه وارد ادبیات سیاسی جهان گردید ولی تحلیلگران

 

بر این باورند که فرو پاشی میتواند به دلائل اقتصادی، اعتقادی،

 

فرهنگی، اخلاقی و یا دینی و مذهبی نیز رخ دهد زیرا فروپاشی روانی

 

یک ملت خود میتواند مقدمه ای باشد بر فروپاشی سیاسی همان

 

جامعه .

 

لنین جامعه ای را آماده انقلاب میداند که در آن سه شرط برقرار باشد،

 

بالائی ها نتوانند،پائینی ها نخواهند و در نهایت ترس مردم چنان فرو بریزد

 

که آماده هرگونه فدا کاری بشوند اما حاکمیتی که به طور همزمان دچار

 

بحران سیاسی و بحران اقتصادی باشد وارد فاز فروپاشی خود شده

 

است ! به یک نمونه توجه فرمائید :

 

آفتاب - فروزان آصف نخعی: در طی 30 سال گذشته تاکنون هیچ دولتی مانند دولت‌های نهم و دهم قادر نبوده موازین قانونی کشور را با برداشت‌های دیگری خلاف رویه اصول تفکیک قوا در قانون اساسی به چالش بکشد.
به لحاظ عینی در ارتباط به حوزه اجتماعی آخرین چالشی که مصوبات مجلس با اقدامات دولت مواجه شده هزینه‌های برق است که گاه تا 7 برابر برای مشترکان خانگی افزایش قیمت نشان می‌دهد درحالی که براساس مصوبه مجلس این افزایش نرخ باید در سال پنجم آزاد‌سازی قیمت‌ حامل‌های انرژی صورت بگیرد.
اما در حوزه سیاسی به‌ویژه سیاست خارجی اقدامات دولت در دور زدن وزارت امورخارجه از جمله مواردی است که به متکی جرات داده صدای اعتراض‌اش را بلند کند. در حال حاضر افکار عمومی منتظر این است که ببیند تکلیف متکی در پست سیاست خارجی کشور چه می‌شود.
الیاس نادران در سوال از متکی تاکید کرده بود که چرا مسایل سیاست خارجی از سوی مشایی رییس دفتر رییس جمهوری و رییس شورای عالی ایرانیان دنبال می‌شود. در این باره هر چند اظهارات متکی تاییدی بود بر سخنان نادران با این همه اظهارات او چندان واضح و آشکار نبودند.

البته هواداران احمدی‌نژاد این زمزمه را مطرح کرده‌اند که متکی باید به رییس دولت پاسخ‌گو باشد زیرا رییس دولت نیز بر اساس قانون اساسی در برابر مجلس باید پاسخ‌گو باشد. با این همه این بار اما با اظهارات بقایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صدای متکی از همه صداها در اعتراض به او بلند بود.
متکی به خبرنگاران گفت که "مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی این گونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند؛ در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی گردید از بین نرفته است."
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سخنانی بی‌سابقه و بسیار صریح‌تر از گذشته از مسئولان و مدیران قوه مجریه خواست تا "هزینه کشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند" و تضعیف دستگاه دیپلماسی "توسط برخی از اعضای دولت" را به‌ویژه در شرایط کنونی مصداق "بر شاخه نشستن و بن بریدن" خواند. او درسخنان باز هم بر فصل‌الخطاب بودن سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد.
ولی شاید باید گفت که دستگاه سیاست خارجی ایران راه خودش را از سیاست‌های دولت جدا کرده است. آیا تندروی رییس جمهوری در سیاست خارجی منجر به اتخاذ چنین سیاستی شده است؟ این برداست از پاسخ رامین مهمانپرست به خبرنگاری که از وی در رابطه با انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری سئوال کرد کاملا هویدا است.
خبرنگار از مهمانپرست پرسید آیا تضادی در مسائل سیاست خارجی ایران وجود دارد که مهمانپرست در پاسخ تصریح کرد: "در رابطه با این موضوع بحث‌های مختلفی صورت گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید بر قوت سیاست خارجی و لزوم تمرکز در مسائل دیپلماسی، در تصمیم‌ها و عدم موازی‌کاری داشته‌اند.
با بحث‌هایی که در درون دولت صورت می‌گیرد فکر می‌کنیم اقدامی در جهت تضعیف دستگاه سیاست خارجی نباید صورت گیرد... هماهنگی و مشارکت از الزامات سیاست خارجی است و در عین حال محل تصمیم گیری نهایی دستگاه سیاست خارجی است و با اقتدار کامل امیدواریم توفیقات بیشتر به دست بیاید."
این سخنان به وضوح نشان می‌دهد دولت با سکاندار سیاست خارجی هماهنگ نبوده و اقداماتش قادر است این هماهنگی را در شرایط خطیر کنونی دچار مخاطره سازد.
با این همه احمدی‌نژاد حتی پس از دیدار هیأت دولت با مقام معظم رهبری در هشتم شهریور ماه و تاکید ایشان براین‌که رییس دولت با پرهیز از کارهای موازی در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی، به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایف‌شان اعتماد کند، باز هم راه خود را رفته و علاوه بر رحیم مشایی در حوزه خاورمیانه دو نماینده دیگر را در حوزه آفریقا و آمریکای لاتین معرفی کرده است.
اما این بار تصمیم احمدی‌نژاد به انتصاب دو نماینده ویژه در حوزه آفریقا و آمریکای لاتین با تذکر 122 نماینده‌گان مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه و با قرائت در مجلس همراه شد. این 122 نماینده درتذکر خود خواستار پرهیز از موازی‌کاری در حوزه سیاست خارجی شدند.

با این تفاوت که این بار نمایندگان مجلس با صراحت بیشتری به دولت تاکیدو توصیه کردند که از نظرات مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در مورد تمرکز فعالیت‌های دیپلماسی کشور در وزارت خارجه تبعیت کند. البته هنوز نمی‌توان تذکر آنان را به عنوان اتمام حجت دانست.
پیش از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تعیین نمایندگان ویژه از سوی رییس‌جمهوری را مغایراصل 127 قانون اساسی دانسته و این اقدام را به دلیل آن که از طریق تصویب هیئت وزیران نگرفته و نیز در احکام صادره موضوع خاص مأموریت و مدت زمان آن مشخص نشده، مورد انتقاد قرار داده بود.
با این همه اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهوری در مورد تعیین نمایندگانی از سوی احمدی‌نژاد در امور آسیا( حمید بقایی)، خاورمیانه ( مشایی)، حوزه‌ خزر(محمد مهدی آخوند زاده) و افغانستان ابوالفضل ظهره وند)، گفت: این یک روند عرف است و در بسیاری از کشورها این اتفاق صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور نمایندگانی را در برخی از حوزه‌ها در عرصه‌ بین‌الملل مشخص کنند....وزارت خارجه فعالیت خود را انجام می‌دهد و این نمایندگان نیز در هر موردی که رییس‌جمهور دستور دهند و تاکیدی داشته باشند فعالیت می‌کنند و دستور رییس‌جمهور را پیگیری می‌کنند."
این در حالی است که جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین و پاکستان با بی تجربه خواندن افراد مذکور در انتصابات رییس‌جمهوری، دارا بودن تجربه کافی دیپلماتیک را برای نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور بین‌المللی بسیار با اهمیت خواند و گفت: اقدام رئیس‌جمهور در انتصاب افراد بی‌تجربه به عنوان نمایندگان ویژه در امور خاورمیانه، آسیا، دریای خزر و افغانستان هیچ توجیه منطقی ندارد.
وی با تاکید براین‌که این اقدام نوعی فروپاشی نظام وزارت امور خارجه است، گفت: از سویی دیگر نیز این اقدام رئیس‌جمهور ضربه‌ای را به دیپلمات‌های وزارت امورخارجه وارد کرده است....همه دیپلمات‌ها این موضوع را زیر نظر داشتند و الان تصور می‌کنند که این اقدام رئیس قوه مجریه نشانه کنار زدن مدیریت دستگاه دیپلماسی کشور است، به طوری‌که هیچ اعتباری برای جایگاه وزارت امور خارجه برای انتخاب نمایندگان ویژه در نظر گرفته نشده است.
وی گفت: این حرکت رئیس‌جمهور عملا در درون وزارت امور خارجه و حتی بدتر از آن در سفارتخانه‌های ما بازتاب های منفی داشته است، چون نمی‌دانند از چه کسی حرف‌شنوی داشته باشند ضمن این‌که این مشکل مبتلا به سفرای خارجی است زیرا نمی‌دانند باید روی حرف چه کسی حساب کنند، درحال حاضر مدیران وزارت امور خارجه در بلاتکلیفی کامل به‌سر می‌برند.
اما این بار با توجه به حاشیه امنی که متکی برخلاف 10 وزیر برکنار شده در دولت نهم داشته و اکنون در دولت دهم نیزدارد در اعتراض به سخنان بقایی که پیش از این منجر به ایجاد تشنیج در روابط به ایران و ترکیه شده بود وارد میدان شد و به اختلافات میان دولت با وزیر امورخارجه رنگ‌وبویی دیگر داد.


نقد و نظر () | ۱۳۸٩/٦/٢٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

استعفای وزیر

استعفای وزیر

استعفای وزیر
دیدگاه > ایران  - یوسف مجتهدی:
در خبرها آمده بود وزیر امور خارجه کره‌جنوبی یومیونگ هوآن به پارتی‌بازی در استخدام دخترش در سمتی در سطح متوسط وزارتخانه متبوع خود متهم شده است و به همین علت، استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرده و از اینکه با استخدام دختر خود برای مردم موجب دردسر شده اظهار تأسف کرده است

باید پرسید چه عاملی باعث می‌شود یکی از عالی‌ترین مقامات سیاسی یک کشور برای اقدامی که در کشور ما شاید پیش‌پا افتاده‌ترین تخلف باشد از سمت خود استعفا ‌دهد و از مردم عذرخواهی ‌کند؟ آیا آنان دینی متعالی مانند ما دارند؟ آیا واقعاً اسلام بر چنین جامعه‌ای حکومت می‌کند؟ آیا مانند ما معصومینی دارند که سخنانشان مانند دُر می‌درخشد و جوامع انسانی را رونق می‌بخشد؟ آیا پیامبری عظیم‌الشأن دارند که کلامش تا عمق جان نفوذ می‌‌کند و به انسانیت آرامش می‌بخشد؟

آیا آنان شب‌های قدری دارند که با احیای آن مستغرق در فیوضات الهی باشند؟ آیا آنان صاحب عصر و مولایی دارند که دائم دفتر اعمالشان نزد او گشوده است و او باید آن را تأیید کند؟ آیا نظام آنان ولایی است و ولی‌فقیهی که تالی‌تلو معصوم است بر آنان حکومت می‌کند و آنان را نصیحت و از عذاب اخروی می‌ترساند؟ چرا با داشتن همه محاسن که دنیای متمدن امروز در حسرت بخشی از آن است در مسلمانی می‌لنگیم و نمی‌توانیم در مسیری که اسلام تعیین کرده است حرکت کنیم؟

امام علی (ع) را عدالتش به شهادت رساند و در همین ایام در رثایش عزاداری کردیم، سینه چاک دادیم و اشک‌هایمان جاری شد و بارها یالیتنا گفتیم، اما در عمل تا چه میزان تسلیم فرمان او بوده و هستیم؟ مولایمان می‌فرماید: «شما می‌خواهید از عدالت و انصاف صرف‌نظر کنم و ظالمانه بر هوس‌های آلوده اشراف کشور تکیه دهم؟

اموالی که به خداوند متعال تعلق دارد مقتضی است بین بندگانش با تمام مساوات تقسیم شود. آنانی که در مال خداوند،‌ به منظور خودشیرینی اسراف روا می‌دارند و حق را در محلش نمی‌گذارند، در آخرت به دقت بازپرسی می‌شوند. قسم به خداوند متعال که من به صلاح و سعادت شما، از خودتان آگاه‌تر و علاقه‌مندترم، پس این چیست که دقت و احتیاطم، ‌کار را بر شما سخت گرفته و از حکومت عادلانه من ناراحت و معذبید؟

خداوند با همه قدرت و نیرویی که دارد و بر تمام کائنات مسلط و محیط است هرگز نسبت به بندگانش ظلم روا نمی‌دارد و این عمل نصیحتی سودمند و بلیغ است که اشخاص متنفذ و توانا باید از آن بهره‌برند و مورچگان ضعیف را زیر پای پیل‌مانند خود پست و ناچیز نکنند.

من باید مقررات اسلام و احکام قرآن را به دقت عمل نمایم و مردمان ستمکار و متخلف را هر که باشند به کیفر کردارشان برسانم. هر که از عدل و انصاف به فریاد آمده سرخود گیرد و از میان ما کنار شود. شما در آن موقع می‌توانید امر به معروف کنید که خود به فضایل آراسته باشید و مادامی که دامن‌تان به منکرات آلوده است، نهی از منکر وظیفه شما نیست».

چیزی که باعث می‌شود در کشورهایی که فاقد ارزش‌های مورد ادعای ما هستند قانون بهتر اجرا شود، نظارت عامه‌ای است که از طریق مردم و رسانه‌ها بر کارگزاران اعمال می‌‌شود و آنان دائم در هراس از افشای تخلفات خود هستند و با افشای آن ناچار به استعفا می‌شوند.

هر چند تخلف به‌نظر ناچیز باشد اما عنصر امر به‌معروف و نهی از منکر که جزء فروع دین ماست و عمومیت آن از نظارت عامه‌ای که بر دنیای بی‌دینی حاکم است بیشتر است متأسفانه مورد غفلت عامه مردم، رسانه‌ها و مسئولان است. برای ریشه‌کن شدن فساد و تخلف در نظام اجرایی چاره‌ای جز تمسک به عنصر امر به معروف و نهی از منکر در تمامی ابعاد نداریم.


نقد و نظر () | ۱۳۸٩/٦/٢٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

تکرار ضروری یک مقاله قدیمی

کار حکیم بی حکمت نیست


رد قوانین مترقی کنوانسیون جهانی رفع تبعیض از حقوق زنان و منع شکنجه و اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان ،هر چند غیر منتظره نبود ولی اوضاع دیانتی وسیاستی وفرهنگی کشور را بکلی قفل کرده و هر گونه امید به دورنمای روشنتری از فردای ایران را به ویژه درچشم جوانان میهن تیره تر از همیشه وانمودکرده وبسیاری ازمردم را با این سئوال اساسی روبرو ساخته که آیا بواقع دین ما این چنین خشک وبیروح و خشن و سختگیراست وخودمان خبر نداشتیم و یا خیر ما با دینمان که به قند مکرر( بخشنده و مهربان) آراسته مشکلی نداریم ،مشکل جوانان ما با برداشتهای پوسیده و گنگ وقدیمی از دین است که با اوضاع و احوال و شرایط امروز نمی خواندوبه ویژه جوانان را نسبت به دین و ایمان بدبین و گریزان ساخته ایم . طی 25سال اخیر، بسیاری از این قوانین فناتیک ،از درهم و دیناروشتر، بجای ریال که بالاخره با بخشنامه منسوخ شد ،تا قانون دوران جاهلیت سنگسار ،که فقط خطای یک تاجر آلمانی میتوانست آنرا باز هم بکمک یک بخشنامه دیگر متوقف کند . صد افسوس که این ابطالها هنوز موجب عبرت متحجران نشده و کماکان به روال رو به زوال اقدامات نسنجیده خویش آنهم از کیسه سخاوتمند دین ادامه میدهند و با تحمیل هزینه هایئی بغایت سنگین ،بر دین و دنیای مردم ،فقط دل به قدرتنمائی خویش خوش کرده اند غافل از آنکه ،کار حکیم بی حکمت نیست، خداوند متعال، خودبسیاری از قوانین و احکام الهی را که در متن قرآن مجید آمده، تغییر داده واغلب عالمان دین به 19 مورد ؛نسخ صریح؛ در قران مجید اشاره کرده اندکه مشهورترین آنها ،تغییر قبله مسلمین است ،ن.ک.قرآن مجید- بحث ناسخ و منسوخ – بها الدین خرمشاهی . جالب است بدانیم؛ نسخ؛ فقط در احکام امر و نهی، که همه از آیات محکمات است رخ میدهدو حتی یک مورد،در قصص واخبارقرآن به ؛نسخ؛ برنمی خوریم. آیا این شیوه بر خورد پروردگار ،باامر قانونگذاری ،قابل اعتنا و تعمق نیست؟ وبما این درس را نمیدهد که (قانون )را با توجه به مقتضیات زمان ومکان تدوین نمائیم وبیهوده برای اصلاح وتغییر قوانین عناد ولجبازی نکنیم؟ و با تدوین وتصویب قوانینی نظیر آنچه که به پدر و اجداد پدری، اجازه قتل فرزندرا بدون در نظر گرفتن عقوبت میدهد ،یا حقوق زنان را نادیده میگیرد،یا نویسندگان را از کار وزندگی باز میداردو روانه زندان میکند،یا قانون سنگسار،که آشکارادر تضادبامصادیق قرآنی است، خودمان را مضحکه وکیسه بوکس دیگران نکنیم؟بله این سخن آقای کروبی حتی اگر به رسم تقیه گفته باشند درست است که؛همه باید تلاش کنند تا اسلامی آبرومند به جهان عرضه شود(.اطلاعات 5تیر1382 ) ولی این رفتارهای فرهنگ سوز که متاسفانه سالهاست از پشتوانه قانون برخوردارشده، اگر زشت تر از تخریب مجسمه های بودا از سوی طالبان نباشد،بطور قطع ویقین زیباتر نیست .غربیها نیزتا قبل از رنسانس ، چنین قوانینی را به رسمیت میشناختند ،و برای آن مشروعیت دینی قائل بودند، اما بتدریج عقلانیت را داخل حوزه های تفکر دینی نموده و نهایتا به نوسازی همه ابعاد دین همت گماشتند ،که اگر غیراز این بود، امروز اثری از مسیحیت، جز در کتب تاریخی یافت نمیشد .همین جا لازمست اضافه کنم که دعوت به تفکر، تعمق،تعقل،تدبر وتامل همه ریشه قرآنی دارندو اگر متحجرین حاکم ،بجای اصرار برای زیستن در {زمان گذشته} به این واژگان دقت کافی میکردند ،روزگارمان به از این بود که هست..زنده یاد دکتر علی شریعتی ، هرروز بهتر فهمیدن و کاملتر برداشت کردن و هر روز بطنی تازه شکافتن و به عمق تازه رفتن را در تعریف لغت (اجتهاد ) آورده .امروز نوعی گرایش جمعی بسوی ارزشهای عمومی و جهانشمول ،در حال شکل گیریست که آزادی و عدالت، تساوی حقوق انسانهاو احترام به حرمت و ارزش فرد واعتبار شان و شخصیت انسانی از آنجمله اند .و بازهمین جا لازم میدانم یاد و پاس دکتر شریعتی را گرامی دارم که میگفت :انسان ترکیبی است از لجن متعفن و روح خدا که اولی پستی و رکود و توقف را نشان میدهد و دومی تکامل بی نهایت و برتری لا یتناهی را میرساند .به اعتقاد او، نیمه دوم روح خداست که او را به اعتلا ،صعود و حرکت میکشاندو این (تز )نامیده میشود .نیم دیگر، انسان را به رکود ،جمود و توقف میخواند که این (آنتی تز) است . از جمع این دو ضد، حرکت پیش میاید و در نتیجه مبارزه و تکامل محصول این دو است..چرا که انسان یعنی موجودی در حال( شدن )ونه (بودن)انسان یک شدن همیشگی و یک هجرت بی انتها در خویش است ،از لجن تا خدا؛ .خود باوری فرهنگی هنگامی عملی خواهد شد که تصفیه و پالایش منابع فرهنگی صورت پذیرد و شناخت و ارتباط آگاهانه با فرهنگهای دیگر میسر باشد . نسل جوان وپویاو بویژه دانشجویان ایران نیز،با گذشته، این تفاوت را دارند که دستخوش اختلاط فرهنگی شدیدی شده، و اگر کوشش کافی و سریع برای طرد عناصر متحجر ازمواضع کلیدی کشورکه مانع اصلاحات فرهنگی هستند بکار نبریم،حتی اگر از تهاجم نظامی بیگانگان مصون بمانیم عنقریب مقهور فرهنگ غالب شده و یکباردیگر،به جامعه ای سردرگم مبدل خواهیم شد ،برای رفع این مشکل دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در کتاب؛ سخنها را بشنویم؛پیشنهاد یک فرهنگ جانشین میکند، که با مقتضیات زمان بخواند،واز درگیری با جهانیان بکاهد، بی آنکه غربی باشد.
هر که در او گوهر دانائی است بر همه کاریش توانائی است
خود باوری فرهنگی بهیچ وجه در تعارض با پالایش فرهنگی ویا ضرورت بر قراری ارتباط فرهنگی با دیگران نیست اما بیست سال سهل انگاری یا بهتر است یگوییم تکیه افراطی بر سنت متحجرو مخالفت جاهلانه بانوسازی و توانا کردن دین، اینک جوانان را به پرتگاه قهقراو انحطاط فکری سوق داده است. جاهلان، دشمن فرهیختگانند هنوز ، شب نمایند، درخشندهء خورشید به روز ، ولی بگفته الوین تافلر :قافله بشری از دو گردونه قدرت زورمدار و قدرت زر مدار عبور کرده و به پهنه اقتدار فرهنگ و معرفت گام نهاده است و اکنون و در عصر جدید، هنگام ظهور عصر ‹دانائی ؛است که آدمی با تکیه بر خرد ورزی وآگاهی ،مرحله جدیدی را در حال تجربه نمودن و گذر کردن است و این پدیده ؛دانائی؛ ،توانائی حل معضلات زندگی و مسائل آینده را به مراتب بیش از گذشته داراست .زیرا؛ دانائی ؛ذاتا پایان ناپذیر و انحصار ناپذیر است .عناصر سازنده و متحول کنند جامعه قبل از هر چیز دیگری انسان است و انسان میتواند با اهرم اراده به میزانی که آگاهی پیدا میکند در تحولات اجتماعی وتاریخی نقش بازی کند . انسان بموجب خواست آفریدگار خویش دارای اراده آزاد است و میتواند سرنوشت خود را در مسیری که خود تعیین میکند هدایت نماید .


نقد و نظر () | ۱۳۸٩/٦/۱٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

یک دست صدا ندارد

 

مژده

 

هنوز بیش از هفت ماه از پیشنهاد تحریم کالاهای چینی در وبلاگ فیلتر

 

شده ام نمیگذرد که روزنامه ها خبر از لغو واردات یکصد و هفتاد نوع کالای

 

چینی داده اند.

 

لغو واردات یکصد و هفتاد نوع کالای بنجل و بدون کیفیت عمدتا چینی،

 

از سوی وزارت بازرگانی،خبر امیدوار کننده ایست که میتواند بعنوان

 

نخستین گام برای تخلیه بازار ایران از سه هزار و پانصد نوع کالای بنجل

 

تلقی شود . این کالاها تمامی امور مربوط به صنایع و کشاورزی میهن

 

عزیزمان را هم اکنون به بحران عمیقی فرو برده و بیکاری جوانان وطن را

 

شدت بخشیده است،  پشتکار، همت و بزرگواری دوستان وبلاگ نویس

 

به این نخستین گام پیروزی سرعت بخشید :

 

*  از تلخ و شاد وطنم به مدیریت آقای فریدون ضرغامی.

 

*  عمو اروند   به مدیریت آقای محمد افراسیابی

 

*  فردای روشن به مدیریت آقای آرمان آریائی

 

* بیانیه جبهه ملی ایران به همت استاد ادیب برومند

 

از سایر دوستانی که نامشان از قلم افتاده پوزش میطلبم


نقد و نظر () | ۱۳۸٩/٦/٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

نقدها را بود آیا که عیاری گیرند ؟

وز آن تصویر بر دیوار ترسانم

             مهدی اخوان ثالث

 

تقدیم نامه ای به رهبران جنبش سبز ، با واکنشهای گوناگونی روبرو شد .طبیعی است دوستانی که تائید کرده اند بر من منت نهاده و خوشحالم نمودند اما انتقاداتی صورت گرفته که ضروریست مورد توجه دوستان قرار گیرد تا سره از ناسره جدا افتد  !

نویسنده محترم وبلاگ کهف حصین چنین نگاشته:

کهف حصین

دوشنبه 1 شهریور 1389 09:47 ب.ظ


این 6 بند که الان داره انجام می شه !!! شما کجا داری زندگی می کنی؟!!
بعدشم فکر کردید مثلا یه مشت بچه سوسول بالا شهری می تونند آستین بالا بزنند برن مناطق محروم کمک!!!
واقعا که چقدر خوش خیالید یا نمی دونید منطقه محروم چیه و کجاست و چه شرایطی داره یا طرفداراتون رو نمی شناسید که فراتر از فیس بوک و نت منطقه ی دیگری رو نمی شناسند .
چشمها هم که بحمد الله سوش رو از دست داده و کرده ها رو نمی بینه !
اگر مجازاتی هست حقه !
تن مرحوم بازرگان و شریعتی رو هم لطفا در قبر نلرزونید و از این بزرگان خرج نکنید امثال جناب وحید برید ببینید اون صحبت مال چه تاریخیه و صحبت های بعدی ایشون رو هم بخونید متاسفانه مشکل بزرگ جنبش اینه که بانک اطلاعاتیشون در حد فیس بوکه !!! جان من دو جلد کتاب بخونید خیلی ضایعست اینطوری فقط خودتون روبیسواد جلوه می دید!! از شما که ادعای فرهیختگی دارید بعیده .
نمی خواستم وقت بذارم نظر بدم اما کلا دادم دیگه دلم سوخت !
هر چند می دونم هیچ تاثیری نداره

 

 .

مرقوم داشته اند 1:این 6 بند که الان داره انجام میشه !

پاسخ اینکه این فرمایش ایشان بیشتر به مدیریت جهانی آقای احمدی نژاد میماند.

2/ سوسول بالا شهری آیا  میتواندآستین بالا بزند ؟

پاسخ اینکه اگر توانستید مثل زنده یاد تختی در زلزله بوئین زهرا همکاری سوسولهای بالای شهر را در سطحی وسیع به میدان آورید، هنر کرده اید والا اقشار محروم جامعه که خود نیازمند کمک دیگرانند !

3/در مورد زنده یادان مهندس بازرگان و دکتر شریعتی آیا من موجب لرزش روحشان شده ام یا آنانی که هنوز تحمل فرزندان این بزرگان را نمیکنند و افکارشان را زیر پا میگذارند ؟

4/ توصیه دوستم را در ارتباط با خواندن دو جلد کتاب میپذیرم  و متقابلا توجه ایشان را به یک بیت از مولانا جلب میکنم :

کهف اندر ، کج مخسب ای محتلم // آنچه داری وانما و فاستقم


نقد و نظر () | ۱۳۸٩/٦/٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته