مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
کورش کبیر

سخنان دکتر دادخواه بمناسبت روز جهانی کورش 

                                                             
                                                            

                                                            هفتم آبان ماه روز کورش است

 

ما از او بعنوان نخستین بیان کننده چهارچوب های حقوق بشر یاد می کنیم و او به دو جهت برای ما ارزنده است .

نخست آن که بعضی ها در موضع نقد ، بعلت عدم وقوف نسبت به مطالب ، فکرمی کنند که حقوق بشر یک امر غربی است که سخت در اشتباهند .

بعضی ها نسبت به کورش حساسیت ویژه ای دارند که من فکر میکنم آبشخوار آن از نظر های تفرقه افکنانه و نفرت انگیزی است که می خواهند این همیت قومی را دچار تفرقه کنند .

لذا به دو جهت باید نسبت به این مقوله ، نه اینکه در موضع شعار ، بلکه در موضع دقت ، بررسی و ارزیابی درست ، اقدام کنیم .

نخست اینکه منشور کورش کبیر کلا بسیار پیشرفته تر از اعلامیه جهانی حقوق بشر است .

اعلامیه کورش درسال 534 پیش از میلاد بعنوان " منشور " است .

" منشور " در ادب پارسی افاده فرمان می کند و فرمان ، تایید امر دارای ضمانت اجرا ست .

نکته دیگری که کمتر به آن توجه می کنند و من فکرمی کنم یکی از بزرگترین بارقه های قابل تامل و تعمق حکومت هخامنشی است ،

آن چشم و گوش پادشاه است .

بعضی ها تصورمیکنند چشم و گوش آن زمان برای مردم عادی ، بوده است .

خیر اصلا اینگونه نبوده است .

چشم و گوش پادشاه بر این بوده که نسبت به عملکرد حکومت گران ، گزارش بیاورند .

کاری با مردم نداشته اند .

چون نهایتا دستیبابی به اقداماتی که در اقصی نقاط یک امپراطوری بسیار گسترده امکان دارد رخ بدهد گزارشش به مرکزدچار چالشهای متعددی می شده ، لذا اعلام کردند این چشم وگوش ها فقط اعلام کنند که آیا حکومت گران ، ساتراپ ها ، استانداران ، این چهارچوبی که مورد تعمق ماست ، رعایت میکنند یا نمی کنند .

هرگز دستگاه اطلاعاتی برای اینکه در مردم جستجو کنند نبوده است .

هنگامی که 40000 یهودی آزاد می شوند آنها دور کورش را می گیرند که از اینجا نرو و بر ما حکومت کن  بابل را در زمره حکومت خودت بیافکن ؛ ضمیمه کن .

حلا ببینیم آیا آنها بیشتر حقوق بشر را رعایت می کرده اند یا امروزه ؟

ما که امروز هم از تروریسم خیلی در فشار و اضطرابیم .

ما که امروز هم هنوز نتوانسته ایم ضمانت اجرایی  کاملی برای 30 ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر بپذیریم .

درتخت جمشید لوح های گلی بوده که نشان می داده که کارگرها چه مقدار کارمی کرده اند و

زن و مرد هم از حقوق مساوی برخوردار بوده اند .

الان هم در نیمه اول قرن بیست و یکم فعالیت بسیاری از زنان در جهت برخورداری از حقوق مساوی است .

این یک میلیون امضا در کشور خودمان چه را  می گوید .

بر این مبادی من فکر می کنم  بارقه پیشرفتی که آن وقت داشتیم ؛ هست .

اما چرا کورش شناخته نشد

عربها خودشان را عرب می نامیدند و بقیه را عجم ، عجم یعنی کسی که قدرت تکلم ندارد .

در نتیجه نهضت های شعوبیه بوجود آمد

مگر نوروز در اسلام  بود .

نوروز بگونه ای در اسلام آمد که اسلام در مقابلش تاییدیه داد .

نوروز که در سال 534 پیش از میلاد بوسیله کورش اعلام شد که بعلت اینکه هرروز یک حاکم خودکامه ای نگوید باید مالیات بدهید گفت  ازآغاز این سال تا بازگشت نوروز به این موقع ما این قسمت را حفظ کنیم  تا یک دوره سال بگذرد که زمستان و تابستان و بهار بر او گذشته باشد و در این شرایط از او بشود مالیات گرفت  که اجحاف نکنند که حکمرانان هر روز نتوانند مالیات اضافه بگیرند .

براین مبادی ، قانون مداری ، که حقوق مساوی من  با شما در یک کفه باشد ، درفرهنگ اینها جایگزین شده بود . اعراب چون می خواستند این فرهنگ را از بین ببرند ، زیربار این نرفتند که ذوالقرنین همان کورش است .

لذا مهر سکوت برلبانشان بر گزیدند .

خداوند علامه طباطبایی را بیامرزد البته قبل از ایشان ، ابوکلام  در هند حدود 104 سال پیش ، اولین بار این را اعلام کرد .

زنده یاد مهندس بازرگان در طی سخنرانی که سال 1340  در دانشکده فنی داشتند این را از قول ابوکلام  اعلام می کند .

ابوکلام عالم کاملا واقفی است .

بعد از آن بقیه آمدند این نکات را درآوردند . لذا این هم دچار یک خودبینی ، برتر بینی است که علمای عرب درهنگام تبیین و برخورد با این واقعیت ، انکار کردند .

امیدواریم حکومت گران ما ، این واقعیت را که هویت ما ، پایداری ، استقرار واستمرار حیات این سرزمین به این پشتوانه های ارجمند است ؛ از دست ندهند و بیاد داشته باشیم ؛

برای این که یک ستون فرو بریزد ، لازم نیست شما سر آن را بزنید ؛ کافی است پایه و پی آن را فرا بگیرید .

اگر شما پایه آن را خالی کردید ؛ خودبخود ستون خواهد افتاد .

هویت ما به این گنجینه های ارجمندی است که  در پشت ما ایستاده و مارا حمایت و هدایت می کند

اگر این گنجینه رااز دست بدهیم ، هویت مان را از دست خواهیم داد .

 

فراموش نکنیم که

همه جای ایران سرای من است

چو نیک و بدش از برای من است


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/٧/٢٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه آتوریته

 

Authority/ اقتدار / قدرت / مقامات مسئول/ مراجع/ مجوز /حکم

 

 

در جهان مدرن به تعبیر هانا آرنت، مفاهیمی همچون آتوریته و استبداد بطور کلی معنای خود را از دست داده اند زیرا آتوریته و استبداد که زمانی برای نظریه سیاسی نقش اساسی داشت در جهان مدرن محو شده و فرو پاشیده اند و کارکرد آنها منحصر به جوامعی است که در آن نظام حزبی اعتبار خود را از دست داده باشد . امروز حتی آتوریته پیش سیاسی که روابط میان بزرگسالان و کودکان و معلمان و شاگردان را تعیین میکرد ، دیگر چندان استوار نیست ، نشان میدهد که همه الگوها و استعاره های قدیمی ریشه دار برای توصیف مناسبات اقتدار گرایانه اعتبار خود را از دست داده اند . اتوریته با اقناع سازگاری ندارد زیرا پیش شرط اقناع برابری است و از طریق روند استدلال عمل میکند . جائی که استدلال بکار آید ، آتوریته از دور خارج میشود.اجبار از طریق زور و اقناع به کمک استدلال به روشن شدن مفهوم آتوریته کمک میکند . اعمال حکومت اقتدارگرا توسط مجموعه ای از قوانین سنجیده میشود  که یا اصلا توسط انسان وضع نشده است ، همانطور که در قانون طبیعت یا فرامین الهی یا ایده های افلاطونی چنین است ، یا حد اقل کسانی که قدرت را واقعا در دست دارند آن را وضع نکرده اند .

اندیشمندان سیاسی تفاوت بین حکومت استبدادی و اقتدار طلب را اینگونه تشریح میکنند که استبداد متعلق است به اشکال حکومت اکیدا برابری طلب ، زیرا حاکم مستبد کسی است که یکنفره در برابر همه حکومت میکند و همه کسانی که او سرکوبشان میکند با هم برابرند ، یعنی به یک اندازه فاقد قدرتند و همه اقشار میانی بین راس و پایه نابود شده اند بطوریکه راس هیچ پشتیبانی ندارد به جز سرنیزه ، که زبانزد همگان است و برفراز توده ای از افراد کاملا منزوی ، از هم پاشیده و مطلقا برابر معلق قر ار گرفته است  و به تعبیر افلاتون گرگی است در لباس انسان و با همین موقعیت یک تن در مقابل همه که برای خود ایجاد کرده حکومت او را به عنوان حکومت مطلقه از انواع دیگر حکومت دقیقا متمایزمیکند .


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/٧/٢٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

شیعه و سنی

کشتار در منطقه و نگاهی به ورقهای تاریخ

 

این نخستین بار نیست که ادامه نسنجیده هشت سال جنگ ایران وعراق و کشتار بیش از یک ملیون جوان بیگناه در طول جنگ اختلافات شدیدی را بین مسلمانان  شیعه و سنی ببار آورده و باعث تداوم کشتار بین پیروان این دو مذهب بدست یکدیگر، علاوه بر بخشهای سنی نشین ایران در کشورهای عراق و پاکستان و افغانستان و یمن نیز تا به امروز ، شده است.

با تاسیس دولت صفویه که یکی از نخستین دولتهای ملی به مفهوم رایج عصر جدیدو دوران مدرنیته در ایران بود این دولت  تشیع را به عنوان ایده ئولوژی وحدت ملی برگزید ، گزینش این انتخاب از سوئی به وحدت ملی بسیاری از ایرانیان کمک کرد ، هویت تاریخی و هوشیاری ملی را بیدار نمود و به ویژه مانع از نابودی جامعه ایرانی در دنیای تسنن و خلافت عثمانی  شد ولی از سوی دیگر جز در دوران های کوتاه به جنگهای سیصد ساله خونینی انجامید که بین دو دولت همسایه که یکی خود را نگهبان تشیع و و دیگری وارث خلافت عباسی میشناخت رخ نمود . زمامداران ایران و عثمانی هر دو به آتش جنگ دامن میزدند و سرانجام ایران به کفاره خونریزیهای داخلی و عثمانی در نتیجه شکستهای پی در پی خارجی در آتش تعصبی که خود ساخته و پرداخته بودند گرفتار آمدند .بعدها نادر شاه کوشید که با فراست و شم بسیار قوی سیاسی خود این زنجیرهای تعصب را پاره کند و در روابط ایران و عثمانی طرح تازه ای بریزد ولی با مرگ نابهنگام او انجام این وظیفه بین سالهای 1259-1263 ه.ق. به همت والای میرزا تقی خان امیرکبیر محول و فقط روابط ایران و عثمانی تا حدودی بهبود یافت اما هنوز در یکی ازنامه های امیر خطاب به حکمران خیوه ضمن درخواست آزادی اسیران ایرانی که به عنوان برده فروخته شده اند میخوانیم :

" اهالی ایران به همه دولتهای خارجه از روم و روس و هند و فرنگ میروند و به عزت میزیند و به عافبت باز آیند الا در حدود بلاد شما . متعلقین شما که به اسر ای نهب اهل اسلام اقدام نمایند و ابواب اذیت و خواری بر روی اهل قبله گشایند و حال آنکه یک قرآن و یک قبله و یک رسول و یک خدا دارند و در هیچ آئین و خبری چنین حکمی مشهود نیست ".

امادر پاسخ به نامه امیر میخوانیم:

"علمای ما فرموده اند ، سب شیخین کفر است و سزای کافر معلوم " !


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/٧/۱٥ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

مذاکرات هسته ای

مذاکرات هسته ای

 

 

شرایط امروز ایران ، منطقه و جهان بگونه ای رقم خورده گه جز نگاه دوستانه ،صلح آمیز و اقتصادی به انرژی هسته ای نمیتوان تصور دیگری در مخیله داشت . از سوی دیگر نظر سنجیها نیز نشان میدهد که با گذشت سی سال انزوا ، اغلب مردم ایران مایل به خروج کشور از شرایط گوشه نشینی و تنهائی هستند . توفیق مذاکرات هسته ای این نوید را میدهد تا نخستین گام برای حضوری گرم در خانواده جهانی را فراهم کند ، اما چگونه و به چه قیمت ؟

دولتهای  5+1 نیک میدانند توفیق مذاکرات هسته ای نیاز به مشوقهای واقعی دارد تا دولت بتواند توقف غنی سازی اورانیوم را در پیشگاه ملت ایران توجیه نماید . فقدان بینش و اراده سیاسی میان دولتمردان برای معرفی و دفاع از منافع ملی، مرا بر آن داشت تا بجای کلی بافیهای مندرج در بسته پیشنهادی، بازگشت سرزمینها و منافع ملی از دست رفته و دموکراسی سرکوب شده را مشوقهای واقعی برای ملت ایران معرفی نمایم. 

تاریخ ایران مملو از فراز و فرود است ولی سر فصل سه برگ از اوراق تاریخ ما را ، با صفت ننگین نگاشته اند  : قرارداد ننگین ترکمانچای ، قرارداد ننگین گلستان و کودتای ننگین 28 مرداد .

 دو قرارداد ننگین گلستان و ترکمانچای را دولتهای 5+1 و به ویژه روسها و امریکائیها میتوانند با تشویق دولتهای جدا مانده از ایران یعنی آذربایجان و ترکمنستان به انعقاد پروتکلی برای ایجاداتحادیه منطقه ای ( http://hmomayezi.persianblog.ir/post/855 )به سبک امارات یا اتحادیه اروپا، حل کنند، ناگفته نماند که چنین قراردادی تنها راه خروج از بن بست رژیم حقوقی دریای مازندران  نیز میباشد .

 جبران کودتای ننگین 28 مرداد نیز بر عهده دولتهای انگلیس و امریکا است تا با هدیه دو رآکتور هسته ای برای تولید برق، غرامتی اندک ولی محترمانه را تقبل فرمایند !  


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/٧/٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه پرستیژ

 پرستیژ/PRESTIGE

 

واژه پرستیژ از زبان فرانسه به فارسی آمده و به معنای حیثیت و اعتبار و آبرو کاربرد زیادی در زبان فارسی دارد ولی جالب است بدانیم که این واژه بین فرانسه زبانان بیشتر به معنای سحر و جادو و حقه بازی و چشم بندی بکار میرود . حال ببینیم سفرهای پیاپی آقای دکتر احمدی نژاد به نیویورک برای ما ایرانیان متضمن کدام مفهوم واژه پرستیژ است :

از 192 هیات نمایندگی کشورهای عضو سازمان ملل تنها 43 هیات در سخنرانی آقای احمدی نژاد حضور داشتند!


By jonbeshekhordad
پیک ایران : گزارشهای رسیده از دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد حاکی است در پایان سخنرانی احمدی نژاد درگیری لقظی شدیدی بین هاشمی ثمره و متکی بر سر عدم حضور وخروج هییت های نمایندگی کشور ها از سالن به هنگام سخنرانی احمدی نژاد رویداد. هاشمی ثمره سفرا و کاردارهای دیپلماتیک ایران در کشور های خارجی را متهم کردکه انها در تماس با مسولین وزارت خارجه کشور های محل خدمت خود خواستار عدم حضور نمایندگان این کشور ها بهنگام سخنرانی احمدی نژاد شده اند او این افراد را خاین به احمدی نژاد و وابسته به جنبش سبز دانست. متکی در پاسخ به هاشمی ثمره اقدامات وی در سرکوب مردم و کشته شدن ندا آقا سلطان و دیگران که بصورت زنده از رسانه های جهان پخش شد و نیز ماجرای زندان کهریزک را باعث این قضییه دانست. متکی خطاب به هاشمی ثمره گفت شما به توصیه ها ی وزارت امور خارجه که شرایط برای سفر احمدی نژاد مساعد نیست توجه نکردید. براساس آمار دفتر نمایندگی ایران در نیویورک از 192 هیت نمایندگی کشور های عضو سازمان ملل بهنگام سخنرانی احمدی نژاد تنها 43 هییت نمایندگی در اجلاس عمومی حضور داشتند.


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/٧/۳ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته