مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
در سوک استاد فیزیک ذرات بنیادین

هشدار به رئیس قوه قضائیه

 

ترور وحشیانه دکتر مسعود علیمحمدی استاد فیزیک ذرات بنیادین دانشگاه تهران و از مدافعان تز آشتی ملی مرا بر آن داشت تا با یاد آوری برخی ترورهای مشابه در تاریخ معاصر ایران و به منظور جلب توجه رئیس قوه قضائیه به اصل 156 قانون اساسی مبنی برضرورت پیشگیری از وقوع جرم ،به موازات پیگیری قاتل یا قاتلین، به شورای شهر تهران ابلاغ نمائید سریعا نسبت به تغییر نام خیابانهائی که بر آنها نام افرادیا سازمانهائی با سوابق تروریستی نهاده شده فارغ از پسوند اسلامی اقدام کنند . شما رئیس قوه قضائیه کشوری هستید که اغلب شهروندانش کم سن و سال ، کم تجربه و به لحاظ محدودیت های فراوان سیاسی واقتصادی و اجتماعی عصیان زده اند و بسیار ضروری است تا دستکم از عوامل مشوقه ترور کاسته شود .برای نمونه سید مجتبی نواب صفوی، هنرجوی هنرستان صنعتی تهران ،رهبر گروهی بنام فدائیان اسلام و پایه گذار آن در 17 آذر 1321کار خود را با شرکت در تظاهرات کمبود نان آغاز کرد و پس از پایان تحصیل در هنرستان، به آبادان رفت ، مدتی در شرکت نفت مشغول به کار شد و پس از دو سال برای طی دوران طلبگی به نجف رفت . نواب جز خودش هیچ روحانی دیگری را قبول نداشت و حتی با آیت الله بروجردی مرجع شیعیان مشکل داشت.

نواب از همان شهر نجف مکاتباتی را با احمد کسروی تبریزی، تاریخ نویس، زبانشناس و پژوهشگر برجسته ایرانی که دو کتاب تاریخ مشروطه ایران و تاریخ هجده ساله آذربایجان از مهمترین آثار مربوط به جنبش مشروطه خواهی ایران از او است و هنوز به آنها استناد میشود ، آغاز کرد و چون دانش کافی برای مجاب کردن کسروی نداشت تحصیل در حوزه علمیه را رها کرده و برای ترور او به تهران آمد .فدائیان اسلام فعالیت تروریستی خود را با دوبار ترور کسروی آغاز کردند ، بار اول در خیابان پاستور که او را توانستند مجروح کنند و بار دوم در کاخ دادگستری که کسروی و منشی دفترش را به قتل رساندند. فدائیان در تاریخ 13 آبان 1328در مسجد سپهسالار عبد الحسین هژیر را هدف گلوله قرار داده و کشتند .اقدام بعدی فدائیان اسلام ترور سپهبد رزم آراء نخست وزیر بود که در روز 16 اسفند 1329 رخ نمود.

ترور نافرجام دکتر حسین فاطمی معاون نخست وزیر محبوب دکتر محمد مصدق در قبرستان ظهیر الدوله و ابراز شادمانی نواب صفوی از وقوع کودتای ننگین 28 مرداد، میزان درک سیاسی این گروه را آشکار میکند . البته ترور منتج به جرح حسین علاء نخست وزیر ، پیش از سفر او به بغداد و پیشنهاد ترور سرلشکر زاهدی به نهضت مقاومت ملی هم در دستور کار این گروه بود که به دو دلیل از سوی نهضت مورد مخالفت قرار گرفت : اول ، به فدائیان اسلام بدلیل عملکردشان در دوران زمامداری دکتر محمد مصدق ، اعتماد نداشتند دوم ، اصولا کار نهضت مقاومت ملی ، از نوع مسلحانه و قهر آمیز نبود حال آنکه بر روی هفت تیرهای آنها نوشته شده بود : " برای اجرای احکام نورانی اسلام."


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/۱٠/٢٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

جنگ داخلی نه !!!

                                        گفت: انصاف است سلطان نجات

                                       هر که منصف شد،برست از ترهات

                                                                      از  تو   گر  انصاف  آید  در   وجود

                                                                       به ز عمری در   رکوع و در  سجود

                                                                                                        عطار

 

آشتی ملی را جدی بگیریم

 

 

همه عوامل برای تکرار خشونتهائی نظیر آنچه که در ششماه اخیر و به ویژه روز عاشورا رخ داد کماکان به قوت خود باقی مانده و ادامه آن کشور را با بحرانهائی خطرناکتر از آنچه هم اکنون در عراق ،پاکستان و افغانستان رخ میدهد روبرو خواهد ساخت . امروز همه ایرانیان وطنخواه با چنین فردائی مخالفند ولی اگر روند خشونت را که ابتدا به گلوله برف کوچکی میماند با چشمانی باز بنگریم ، بهمن خطرناک و بزرگی را که بسرعت در راه تخریب است مشاهده میکنیم .ما میهنمان را دوست داریم و باید آنرا سالم تحویل فرزندانمان بدهیم .اکنون که کف مطالبات مردمی توسط آقایان هاشمی رفسنجانی و مهندس موسوی اعلام گردیده پیشنهاد میکنم بدون فوت وقت، آشتی ملی را با آزادی همه زندانیان سیاسی به ویژه شخصیت های شناخته شده و غیر رادیکال نظیر دکتر ملکی ، دکتر موسویان،دکتر یزدی، مهندس حمید رضا خادم، عیسی خان حاتمی،علی رمضانی، مرتضی کاظمیان و خانم ها دکتر و مهندس لیلا توسلی و سارا توسلی آغاز کنیم.


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/۱٠/۱٩ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه ناسیونالیسم

ناسیونالیزم /NATIONALISM

 

ملی گرائی ، ملت گرائی ،وطنخواهی ، عرق ملی،

 

 

تحرکات اجتماعی بدون آرمان و اعتقاد و جهت یابی به

 

بیراهه میرود ، درقرون وسطی ابتدا آرمان مسیحیت در اروپا

 

رواج داشت ولی به دنبال کجروی و فروپاشی حکومت

 

کلیسا، آنچه که موجب رستاخیز اروپائیان شد، تقویت هرچه

 

بیشتر روحیه آنها برای فداکاری در راه میهن بود ، بویژه

 

 آنکه ناسیونالیزم کمک شایانی به بهبودوضع اقتصادی کشور

 

میکند، وقتی مردم یک کشور کالای ملی بخرند سود آن به

 

تمام جامعه میرسد واز بحران بیکاری نجات پیدا میکنند.

 

ناسیونالیزم یعنی آگاهی ملی از خصوصیات ویژه یک ملت که

 

موجب وفاداری و شور و عشق و علاقه افراد ملت نسبت به

 

 مسائل سیاسی واجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه

 

 میشود . ناسیونالیزم دولت ملی راعالیترین شکل سازمان

 

سیاسی برای مقابله با تسلط یا تهاجم خارجی میداند زیرا

 

مستلزم همبستگی و یک پارچگی ناشی از تاریخ مشترک ،

 

جغرافیای مشترک ،هنر ، ادبیات ، اخلاق و سمبلها و

 

باورهای مشترک است و هیچ جنبش معناداری بدون اتکاء

 

 به فرهنگ ناسیونالیستی به سرانجام ارزشمندی نخواهد

 

 رسید. ژان ژاک روسو ،بیسمارک ، ویکتور هوگو و جفرسون

 

در مغرب زمین ، قائم مقام ،امیر کبیر و دکتر مصدق،

 

  بزرگترین پرچمداران ناسیونالیزم در میهن خودمان ایرانند.


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/۱٠/۱٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

به تقریب ادیان نظاره کنید

به تقریب ادیان  نظاره  کنید

 

                              به راه بزرگان اشاره کنید

 

بنام خداوند, باز آفرین

 

                              خداوند عقل و خداوند دین

 

خداوند نیکی, خداوند مهر

 

                              خداوند خلقت گر خوب چهر

 

خدا پایه هر تمدن, نهاد

 

                              چه شرقی چه غربی خدابرنهاد

 

مسیح و محمد, خدا برگزید

 

                              که فرهنگ آنان به ایران رسید

 

در ایران که فرهنگ زردتشت بود

 

                              یگانه پرستی روا گشت, زود

 

به تقریب ادیان چو رو کرده ایم

 

                              کنون ما به تلفیق خو کرده ایم

 

که فرهنگ تلطیف اندیشه هاست

 

                              گل شاخه ها از بن ریشه هاست

 

مسیح و محمد, یتیم اند و پاک

 

                              رحیم اند و بخشنده در روی خاک

 

توانا, دلیر و سترگ و عظیم

 

                               خبیرانه و آگه, ز رنج یتیم

 

گزینش نموده خدا این دو را

 

                               که رحمت فرستد مرا هم ترا

 

پیمبر به بوسه سفارش نمود

 

                               به عطر و به احسان گرایش نمود

 

به افعال نیکو به اقوال شاد

 

                                به دوری ز کبر و گرایش به داد

 

به یاری رساندن گرفتار را

 

                                عیادت ، رفیقان بیمار را

 

  محبت به همسایگان داشتن 

 

                                درخت رفاقت, به دل کاشتن

 

به آزاد کردن خلایق ز ترس

 

                               تسامل به انسان همی داد درس

 

ترحم به حیوان سفارش نمود

 

                               تزاحم سفارش به کاهش نمود

 

تجسس حرام و تنفر از آن

    

                               کنید اجتناب از گمان, بی گمان

 

حکومت به آراء مردم نمود

 

                               رسالت به امر خدا, می نمود

 

به جنگ احد مشورت پیشه کرد

 

                               کرامت در اطرافیان پیشه کرد

 

محمد به مردم تفاخر نداشت

 

                               به هیچ امتیازی, تظاهر نداشت

 

ز آیندگان ستمکار, گفت

 

                                ز اطرافیان مدد کار, گفت

 

ز معروف و منکر که والی کند

 

                                وزیر صدیقی که حالی کند

 

ز انواع ظلم و ستم باز گفت

 

                                ز احوال و اقوال و احساس گفت

 

گرفتار دیدی, شماتت مکن

 

                                اسیران, اسیر خجالت مکن

 

ز تحقیر و دشنام کن اجتناب

 

                                اگر جستجو میکنی, دین ناب

 

تفاخر به انسان برازنده نیست

 

                                کسی پیش کس برده و بنده نیست

 

مسلمان کسی بود در نزداو

 

                                که عادل در اقدام و در گفتگو

                                                 

                       

                      


نقد و نظر () | ۱۳۸۸/۱٠/۱٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته