مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
شیوه انتخاب ، سنگلاخ قدرتها و میزان بهره وری روسای جمهور !

 

                           عجیب است که همه به فکر اصلاح بشریت اند ولی هیچ کس

                                                                به فکر اصلاح خودش نیست .                          

                                                                                                                                                     تولستوی

 

 

 

بخش یکم : شیوه انتخاب

 

       انتخابات سالم  به انتخاباتی میگویند که در آن به دور از هر گونه ارعاب و تهدید و تطمیع و تقلب یا ساز و کارهای ابداعی ، شهروندان بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب نمایند . در هیچ یک از نظامهای انتخاباتی جهان انتخاباتی نظیر آنچه که در ایران امروز اعمال میشود، وجود ندارد . البته نظارت بر سن و سال داوطلب،تابعیت داوطلب، دانش او و نداشتن پیشینه کیفری و جنائی لازم و ضروری است لیکن تفاوت در نگرش و آرمانهای سیاسی اشخاص، همان نکته ای است که برای رای دهندگان اهمیت دارد و اگر شهروندان از انتخاب نماینده ای که خواسته های آنان را مد نظر داشته باشد باز بمانند در واقع خط بطلانی است بر کل مبارزات تاریخی ملت ها و حق رای دموکراتیک . امروز، رژیم های توتالیتر هم به این نکته مهم رسیده اند که لزوما باید با تمسک به نوعی انتخابات در صدد  کسب مشروعیت باشند لذا با دستچین کردن کاندیداها و عبور دادن آنها از فیلترهای متعدد و در واقع با دو مرحله ای کردن انتخابات ، تظاهر به دموکراسی میکنند تا از ورود آزادیخواهان ، اندیشمندان و دگر اندیشان به کرسیهای پارلمان و مقامات مهم اجرائی جلوگیری نموده و از این طریق به اقتدار خودکامانه خویش ادامه دهند . البته هر  حکومتی آرزومند آرامش و بقا است اما  ممکن است صرفا بخاطر سلطه و بقای خویش ، بجای توسعه صنعت و کشاورزی و افزایش درآمد ملی و تشویق مردم به عاقبت اندیشی و توجه  به ضرورت  پس انداز ، بی محابا دست به ریخت و پاش بزند ، از مایه بخورد و بخوراند و ضمن گسترش فساد باعث رکود و توقف اقتصاد شود .

 

بخش دوم: سنگلاخ قدرتها

       در جهان امروز ، گفتار و کردار ما نباید به گونه ای باشد که صرفا تحمل شویم ، بلکه باید به گونه ای رفتار کنیم که محترم و گرامی باشیم و اندیشمندان دوران و نه جهال زمانه ، دوستمان بدارند . اما چرا علم حکومتمان این چنین دچار پسرفت شده  ؟ زیرا به ضرب زور و تحمیل قوانین عجیب و غریب ، جرات تعقل را از ما گرفته اند و تفکر درست در مسائل عمده سیاسی ، صفت کمیاب و نادر زمانه شده است .برای نمونه  قرنها است که بشر دانسته برای اداره صحیح کشور به ( سه قوه ) مقننه ، مجریه و قضائیه ، آنهم به صورت تفکیک شده از یکدیگر نیاز است . آیا همین دانش مختصر را بکار بسته ایم؟ یا کلیه  قوا را زیر نظر مقامی غیر پاسخگو  قرار داده ، به ضرورت تفکیک قوا  نیز بی اعتنائی کرده ایم؟ قرنها است که تجربیات بشری راهنمای تاسیس ( یک ) یا حد اکثر ( دو ) قوه مقننه برای هر کشوری شده است ! ولی ما چه کردیم ؟

       1 – مجلس 2- شورای نگهبان 3-مجمع تشخیص مصلحت نظام 4- مجلس خبرگان رهبری 5- حکم حکومتی 6-بخشنامه های رئیس قوه قضائیه !

       قرنها است که فقط قوه قضائی هر کشوری مجری مجازاتهای قانونی برای قانون شکنان است ! ولی در کشور ما از سوئی فتاوای علمای دین و گاهی تشخیص مریدانشان اغلب جای قانون را گرفته و از سوئی قوانین وحشیانه و مشکل زا نظیر سنگسار با بخشنامه رئیس قوه قضائیه و نه با وضع قوانین متمدنانه، خردمندانه لغو میشود،در نتیجه گاهی به بخشنامه عمل میشود و گاهی خیر  !

        قانون اساسی دوران مشروطه به شاه قدرت میداد که فقط نیمی از نمایندگان شصت نفره مجلس سنا را انتصاب نماید ، حال آنکه با عقبگردی وحشتناک امروز همه نمایندگان مجلس و نامزدان ریاست  جمهوری ایران باید مشمول عنایات ویژه نظارت استصوابی برای  عبور از فیلتر و حق وتوی شورای نگهبان باشند و این در حالیست که اغلب ، رسانه های دولتی ایران حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد  را دستاویز حمله و مسخره و تحقیر این شورا  قرار میدهند !

       امروز احدی نمیتواند مستقلا نمایندگی  مردم را در امور اجرائی و یا تقنینی بر عهده بگیرد و متاسفانه نیمی از اعضای شورای نگهبان و همه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انتصابی هستند.

 

بخش سوم : میزان بهره وری روسای جمهور

 

       در نتیجه تا بحال هیچ یک از روسای جمهور کشورمان موفق نشده اند به مهمترین وعده انتخاباتی خودشان جامه عمل بپوشند  !

       آقای احمدی نژاد با شعار مبارزه با فساد به میدان آمد ، آقای خاتمی میخواست توسعه سیاسی ایجاد کند ، آقای رفسنجانی با قصد سازندگی و حتی آقای خامنه ای نیز در دوران ریاست  جمهوری شدیدا با مشکل قدرتهای موازی (رهبر و نخست وزیر وقت) و برداشت متفاوت ایشان از اصل 44 قانون اساسی روبرو بودند و البته زیان این همه را طی سالهای متمادی ملت داد!

 


نقد و نظر () | ۱۳۸٧/٦/٢٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه ( قانون )

canon

 

واژه یونانی است که در زبان فارسی به صورت (قانون) تلفظ میشود .

یکی از شگفت انگیز ترین اختراعات بشری که نخستین بار از سوی یونانیان ابداع و تدوین شد < قانون > است که به کمک آن موفق گردیدندمسیر بسته دموکراسی را باز کرده و خرد جمعی را بجای خواست و اراده فردی بنشانند و از این طریق مانع ترویج و رشد استبداد در جامعه بشوند . بر این اساس تعیین و تدوین هر شرطی برای قانونگذاری مقدور و معقول است مگر ترجیح خواسته و اراده شخص واحد، نظیر : حکم حکومتی!


نقد و نظر () | ۱۳۸٧/٦/٢٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بانک بی بهره بود مانند دین بی خدا !

 بانک نهاد و دستگاهی است برای ذخیره پول مردم و استفاده ازسرمایه های مذکور برای توسعه تجارت و صنعت و دادن وام به مردم با ربح کمتر از میزان عادی بازار . پایه اصلی تشکیلات بانک را صرافیهای قدیم شکل میدادند . در ایران تاریخچه تاسیس بانک بگفته پیرنیا در تاریخ ایران باستان  به زمان هخامنشیان میرسد او میگوید: در بابل بانک معتبری بود بنام "بانک ای جی بی و پسران" در زمان داریوش اول هخامنشی در قراردادهای این بانک از سلطنت بخت النصر سوم یعنی کسی که بر داریوش یاغی شده بو د نام برده شده و اسنادی که از بابل بدست آمده میرساند که از یهودیان اسیر زمان بخت النصر دو نفر صاحب دو بانک معتبر بودند. ناصر خسرو نیز در سفر نامه خویش مینویسد" بازاربصره چنان بود که ان کسی را که چیزی بودی به صراف دادی و از صراف خط بستدی و هر چه بایستی بخریدی و بهای آن بر صراف حواله کردی و چندان که در آن شهر بودی بیرون از خط صراف چیزی ندادی". صرافان کار بانکداری را درمقیاس کوچک انجام میدادند و هر بازرگان با صراف معینی حساب جاری داشت وبجای چک از حواله های خطی و عادی استفاده میشد و کلیه پرداختها و دریافتها درشهرهای دور و نزدیک بوسیله صراف و با استفاده از برات انجام میگرفت . بهره عملیات صرافی معمولا بین 9 تا 12 در صد بود ولی حساب و قانونی نداشت و در

بعضی موارد حتی به 50% نیز میرسید . با تاسیس نخستین بانکها در ایران نرخ بهره 12% تثبیت شد . چون ربا در فقه با تاکیدات زیادی مورد نهی قرار گرفته بعد از انقلاب و با نیت حذف ربا پسوند اسلامی  برتابلو بانکها افزوده شد . بانکهابرای پرداخت وام قرض الحسنه که سابقا هم در جامعه معمول بود با مشکلی روبرونشدند ولی در بخش مشارکت یعنی (شرکت مشتریان بانک در ریسک عملیات بانکی)هم بانک هم مشتریان بانک با مشکلات عدیده روبرو شده اند و تغییر نام (ربا ) که البته قبلا هم بکار برده نمیشد با الفاظی نظیر (کارمزد) یا (سود) در حالیکه عملابهره بانکی افزایش یافته ، فقط به جنبه های لطیف دین صدمه وارد کرده است.

 

 

 

 

 

به بهانه دهم شهریور  سالروز تصویب فانون عملیات بانکی بدون ربا 1362

بر گرفته از کتاب ،  ازتلخ وشاد وطنم

 

 جنگ الفاظ

آتش افروزی،حرام ونور افشانی حلال

آن یکی فتوای دیروزست واین فتوای حال

ماهی اوزون برون مقبول طبع خلق شد

تا چه بازی سرکند این چرخ با گوشت شغال

بار دیگر در ترنم شد نوای موسیقی

شاه شطرنج ست این هر گز نمی بیند زوال

حاکم شرع نبی(ص) گفتا غنا باشد حرام

گر سرودش نام گردد نیست حدی برقوال

بهره دیر کرد بانکی را ربا گفتند دی

نام امروزش خسارت گشته، من باب مثال

ترمزپول ست بهره، در بیان اهل فن

کس به حذف آن نمی جوید به ترفندی مجال

بهره وربح وربا ،باشند اولاد نزول

حلقه ی زنجیر باشد، وام دار ا تّصال

خبرگان،  در حذف بهره واقعاً در مانده اند

زین سبب پیوسته می جویند راه انفعال!

بانک بی بهره، بود مانند دین بی خدا !

در چنین بانکی نمی بینم ستون اتّکال .  


نقد و نظر () | ۱۳۸٧/٦/۱۳ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه ( هستی شناسی )

هستی شناسی / Ontology

 

هستی  شناسی شاخه ای از  فلسفه است که معرفت شناسی Epistemology  یا  مطالعه  انتقادی مبانی و صدق و کذب آنها را  تکمیل میکند ، هستی  شناسی به مطالعه پدیده  هائی   میپردازد که در عالم واقع وجود دارند ، اما این وجود همواره  حقیقی نیست و ممکن است مجازی  نیز باشد ، نظیر  اسطوره ها که زاده تخیل اندیشه اند یا نقطه و خط  در علوم ریاضی که جنبه تصوری داشته و فارغ از زمان و مکانند و یا  امور انتزاعی مانند  زیبائی ، فضیلت و عدالت .


نقد و نظر () | ۱۳۸٧/٦/٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته