مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
سی تير

 

 

 

قیام ملی سی تیر گرامی باد

 

در کوران مبارزات ملت ایران برای ملی شدن صنعت نفت

به تحریک انگلستان ، ستاد ارتش در کار دولت ملی دکتر

مصدق اخلال میکرد و نخست وزیر مایل بود مسئولیت

وزارت جنگ را خود بعهده گیرد تا از تحریکات این ستاد

جلوگیری نماید اما مخالفت شاه به استعفای دکتر مصدق

انجامید . احمد قوام طی اعلامیه شدید اللحنی که با جمله

" کشتیبان را سیاستی دگر آمد" به پایان میامد به تهدیدمردم

پرداخت ولی قیام مردم ایران باعث شد که خبر استعفای قوام                              بر خلاف استعفای دکتر مصدق اول ازطریق رادیو به اطلاع                                 ملت ايران رسيد بعد به اطلاع قوام.

 

 

 

 

 


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/۳٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه های سياسی

اتوپيسم/آرمانشهر خواهی

عشق و علاقه به ايجاد يک نظم سياسی و اجتماعی آرمانی / افلاطون را پايه گذار اين مکتب شناخته اند/ رابرت آون در سال ۱۸۲۵با تاسيس نخستين کتابخانه رايگان  /نخستين مدرسه حرفه ای و نخستين مهد کودک در اينديانای آمريکا به اتوپيسم شکل بخشيد هر چند در ادبيات مارکسيستی اتوپيسم برابر با خيالپردازی است.


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/٢۸ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

تقديم به جسم نحيف اکبر گنجی

     دگر انديش مطلوب زمانست     که او سازنده خوب جهانست

     در ايران جای انديشه نهانست    به زير تسمه و چوب عيانست


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/٢٥ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه های سياسی

اپيکوريانيسم/ طرفدار ماديت و معتقد به اصول مادی يعنی ماترياليست


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/٢٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۳۱۱

بر هر کسی که تاريخ يا طبيعت بشری را بررسی کند اين نکته بايد مبرهن باشد که دموکراسی در عين حال که راه حل کامل مساله (رام کردن قدرت و جلوگيری از يکه سالاری) نيست بخش مهم اين راه حل است.

                                                              برتراند راسل


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/٢۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بند ۳ اعلاميه جهانی حقوق بشر

                 هر کس حق زندگي/ آزادی و امنيت شخصی دارد.


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/۱۸ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه های سياسی

اتوکراسی/ حکم حکومتی/ استبداد/ نبودن حدودی برای قدرت حاکم و وسعت دامنه قدرت خود سرانه او / برای مثال لوئی چهاردهم ميگفت ؛ من دولتم؛


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/۱٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

معرفی يک کتاب ارزنده

زنده یاد دکتر مهدی حائری یزدی در زمره متفکران عصر حاضر محسوب ميگردد که توفيق تسلط بر دو

 حوزه فلسفه اسلامی و فلسفه غربی را داشته است. کتاب حکمت و حکومت او در زمينه فلسفه سياسی است که ضمن ارائه معنائی بديع از لغت حکومت  به معنای ارائه حکمت و تسلط بر دانش و فن کشور داری  ومخالفت با معنای تاریخی سلطه و حاکمیت بر زیردستان ،نظریه وکالت مالکان شخصی مشاع را که بسیار نزدیک به اندیشه جان استوارت میل بوده و ضمنا دارای برخی جنبه های ابتکاری نیز میباشد طراحی نموده و میگوید باید همه آنها که در مالکیت سرزمین (کشور) شریکند نمایندگی خود رابه عهده کسانی واگذار کنند که در این کار مهارت و هوشمندی و توان مخصوص به آن را دارا میباشند . حائری گامی بزرگ بسوی مردمسالاری برداشته زیرا هیچ امتیازی برای فقها در امور سیاسی قائل نشده و امر حکومت را بطور کامل به مردم واگذار مینماید ، جدا دانستن مساله نبوت و امامت از امر خلافت و زمامداری ، مردمی دانستن منشاء حکومت پیامبر ص و خلافت علی ع در صدر اسلام و نقد نظریه ولایت فقیه از دیگر مباحث مهم حائری در کتاب حکمت و حکومت است . حائری تلاش میکند تا آزادیهای سیاسی ، برابری سیاسی و حقوق انسانها ، حاکمیت مردم ، مشارکت افراد در تعیین سرنوشت و قانونگذاری را با توجه به دکترین مالکیت مشاع همه شهروندان توجیه کند. لازم به ذکر است که آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی برادر بزرگ دکتر حائری نیز در ابتدای انقلاب به عضویت مجلس خبرگان اول انتخاب گردید ولی بعلت عدم موافقتی که با طرح ولایت فقیه داشت بعنوان اعتراض از حضور در آن مجلس کناره گیری نمود و در پائیز سال 65 بر اثر حمله قلبی در گذشت.

 


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/۱٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

انتخابات هر چه بود گذشت

انتخابات تا بشد آغاز

دولت خاتمی بداد نوید

پاس داریم رای ملت را

در همه جا بسان سد سدید

ناگهان داس تیز استصواب

ریشه ها خست و ساقه ها ببرید

(مصلحت)هم نشد رعایت از آنک

داد<شیخین> گوش کس نرسید

شد شکایت به قاضی الحاجات

عرش اعلا از این ستم لرزید

از برای نجات آزادی

ما صميمانه سخت کوشيديم

بر خلاف تمايل قلبی

رخت سازش به شبهه پوشيديم

بی تجانس به ديگ آش رقيب

با رقيب زمانه جوشيديم

بسر دوستان هم پيمان

رقم ايمان دل خروشيديم

عاقبت چون امام هشتم/ خود

يک به يک جام زهر نوشيديم

بگشائید یا اولی الابصار

چشم دل را به گردش پرگار

انتخابات هر چه بود گذشت

سرد شد التهاب فصل تموز

باز هم قلب گرم آزادی

ميتپد از برای خلق هنوز

شب تاريک رخت ميبندد

بار ديگر پديد آيد روز

هموطن زین پدیده عبرت گیر

پند از کرده های خود آموز

تا نگردی برای بزم رقیب

<اسودا> باز شمع بزم افروز

بگشائید یا اولی الابصار

چشم دلرا به گردش پرگار.

 

فریدون ضرغامی

 


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/۱٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بند۲ اعلاميه جهانی حقوق بشر

 هرکس میتواندبدون هیچگونه تمایز ، مخصوصا از حیث نژاد ، رنگ ،جنس ، زبان ، دین، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر و همچنین ملیت ، وضع اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر  موقعیت دیگر ، از تمام حقوق و آزادیهائی که در اعلامیه حاضر ذکر شده است بهره مند گردد.

بعلاوه ، هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بر وضع سیاسی، اداری و قضائی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد ، خواه این کشور مستقل، تحت قیمومت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن بشکلی محدود شده باشد.

 


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آشنائی با واژه های سياسی

آپوزیسیون

 

یعنی مخالفان حکومت و بر دو نوع تقسیم میشود:

الف – نامی است برای گروهی که در نظامهای دموکراتیک بموجب قانون اساسی و در عمل موجودیت آن به رسمیت شناخته شده و میتواند در گفتگوهای مجلس شرکت کند ، در کار حکومت نظارت مستقیم نماید و افکار عمومی را در جریان وقایع کشور بگذارد. مهمترین وظیفه چنین آپوزیسیونی آنست که به انتخاب کنندگان امکان انتخاب بهتری را نشان دهد و همواره خود مظهر حکومت احتمالی آینده است.

ب – آپوزیسیون قانون اساسی/ به مخالفانی اطلاق میشود که بر سر شیوه های کلان اداره امورکشور نظیر ولایت فقیه / نظارت استصوابی شورای نگهبان و موارد مشابه با حاکمیت در گیر است  و حاکمیت از هر گونه فعالیت سیاسی علنی آن جلوگیری بعمل میاورد . 

 


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۳۱۰

آزادی زائيده و مخلوق قانون است و بيرون از جامعه مدنی نميتواند وجود داشته باشد اما حکومت قانون نبايستی به هيچ روی راه به سياستهای سرکوبگرانه يا وضع قوانين ظالمانه بدهد.

                                                           هايک


نقد و نظر () | ۱۳۸٤/٤/۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته