مقالات سياسي و اجتماعي
صفحه نخست   ::   آرشيو  ::   تماس با من   
 
بذر انديشه آزادی ۱۴۸

انسان طبيعتا شايسته آن نيست که قدرت نامحدود به او بسپارند.

                                                                                      هانا آرنت


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۳۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۷

جامعه ای که ميخواهد پيشرفت کند بايد جامعه ای آزاد و مبتنی بر نظم خود انگيخته باشد .

                                                                               هايک


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۳٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بيست ونهم هر ماه

مبارزه با استبداد

با درود و سپاسگذاری از دوستان عزیزیکه برای رسیدن به فردائی بهتر و ایرانی آزاد و آباد وسر فراز تلاش کرده و نخستین (بیست ونهم) را که مصادف با خاطره زنده یاد دکتر علی شریعتی است گرامی داشته و ضمنا مایلند در مسابقه (بهترین اثر آزادیبخش) شرکت کنند خواهش میکنم آثار خود را در اولین فرصت به آدرس اینجانب و یا مستقیما به آدرس آقای رامین ناصح برای طرح در هیات داوران ارسال فرمایند تا پس از مطالعه و مقایسه جایزه (برگ سبز) در تاریخ 29/4/83به صاحب بهترین اثر تقدیم شود.

پنجاه و دو سال فعالیت سیاسی بمن آموخته که ملت ما همواره بیشترین صدمه را از سوی کسانی خورده که اهل. تساهل و تسامح نیستند ونمیدانند چگونه با یکدیگر همکاری کنند و به افکار و عقاید یکدیگر احترام بگذارند. کسانیکه نمیتوانند با دیگران همکاری دراز مدت داشته باشند ، هیچگاه سیاسیون شایسته ای نخواهند شد . باید صادقانه ببینیم تا چه حد حاضریم استبداد را در صورت مشاهده در اطرافیان و نزدیکان، یا شناسائی آن در وجود خود محکوم کنیم؟ زیرا با زدودن استبداد در وجود خویش است که میتوان به مبارزه با استبداد واقعا مبادرت ورزید. این فقط حاکمیت مستبد و قوانین قرون وسطائی نیست که وظیفه داریم با آن مبارزه کنیم ، دیکتاتور آشکارا نیم یا حتی کمتر از نیمی از قضیه است . او بدون اشخاصی که کورکورانه به دنبالش میروند هیچ است بقول وین دایر" استبداد بدون وجود تعداد کافی دیکتاتور در میان مردم که بندهای لازم تسلط را از طرف یک فرمانروا و یا فرمانروایان سیاسی برای حکومت بر مردم مهیا سازند ، امکان پذیر نیست " اغلب ما خودمان را دشمن سر سخت استبداد مینامیم ، غافل از آنکه استبداد در خانه ما ، در مغز ما و در قلب و روح ما لانه کرده و نا خود آگاه خودمان عاملان استبداد هستیم و اغلب با زبان ، قلم و قانون، ثروت و موقعیت خود استبداد را پناه میدهیم و تقویت میکنیم . برای مبارزه اصولی با استبداد باید از کاربرد کلمات زشت ، تحقیر آمیز، تعصب آمیز و تحکم آمیز جدا بپرهیزیم و به مستبدان بفهمانیم که به راستی مورد احترام نیستند . استبداد را از خانه ، مدرسه ، اداره ، کارخانه و محیط کار و سر انجام از میهن مان برانیم و به مستبدین اجازه ندهیم باز برایمان سی تیر، بیست و هشت مرداد وشانزده آذرو پانزده خرداد ، قتلهای زنجیره ای و هجده تیر بیافرینند .

 


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٩ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۶

غايت قانون از بين بردن يا تحديد آزادی نيست بلکه محافظت و توسعه آنست.

                                                                                           جان لاک


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢۸ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۵

اگر نميخواهيم فطرت انسانی خود را تحقير يا انکار کنيم بايد در حفظ قلمرو آزادی تلاش کنيم.

                                                                                   توماس پاين


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۴

 

آزادی يعنی امکان سرپيچی از جبر حاکم.

                                                          دکتر علی شريعتی


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٦ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

قانون اساسی

قانون اساسی بايد از طرف مردم به حکومت اعطا شود نه بعکس.

                                                                                         مورگان


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٥ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۳

در يک جمهوری بسيار مهم است که نه تنها جامعه در برابر ستمگری فرمانروايان حفظ شود بلکه هر بخش از آن از بيدادگری بخش ديگر مصون بماند و حقوق افراد محفوظ باشد

                                                                                      مديسن


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی۱۴۲

به خود همچون ملتی بنگريم که خون آزادی در رگهای او جاريست.

                                                                                     برک


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢۳ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بيست و نهم هر ماه

ايرانيان از جمله شادترين مردم جهان بودند و هر ماه به مناسبتی يک روز را جشن ميگرفتند ۲۹ ارديبهشت زاد روز دکتر مصدق روز تولد آزاديست ۲۹ خرداد ياد آور زنده ياد دکتر علی شريعتی و ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت و تولد پروانه فروهر اولين زن ايرانی که در راه آزادی به شهادت رسيد. بيست و نهم هر ماه به کمک آفريده ها و ابتکارات خود به مبارزه با بقايای استبدادودستيابی به آزادی مبادرت ورزيم تا سر انجام اين روز را جشن بگيريم. منتظر اعلام نظر و استقبال و در صورت تمايل تبليغ اين پيشنهاد از سوی آزاديخواهان و ايران دوستان هستم.شاد زی


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۱

قدرت و آزادی ملازم يکديگرند و بايد با هم تلفيق شوند.

                                                                               منتسکيو


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

تاسيس فدراسيون

رژیم حقوقی دریای خزر را به شیوه پست مدرنیسم حل کنیم

 

ضرورت تشکیل جوامع بزرگ برای نیل به وحدت نوع بشر از دورانهای دور مورد توجه قلاسفه ، ادیان و جهانگشایان بوده و اینک همین اندیشه در قالب پست مدرنیسم و

جهانی شدن جلوه نموده است . ایران در حالیکه بصورت بالقوه یکی از قطبهای جهان

چند قطبی است وجهان چند قطبی تنها راه ممانعت از تسلط جهانگشایان ولی متاسفانه

باید هشدار دهیم که با تقسیم دریای خزر ، و سهم 20% و یا کمتر برای ما ، آغاز تجزیه کامل کشور فرا میرسد و تنها عشق و علاقه به ایران و و اتخاذ شیوه مردمسالاری است

که میتواند به نجات میهن و گسترش اندیشه صلح جهانی بیانجامد، تا دیر نشده و زمان

بکلی از دست نرفته باید ایران را از حاشیه نشینی فعلی نجات دهیم .

برای حل رژیم حقوقی دریای خزر تا بحال پیشنهاد های متعددی نظیر مشاع بودن کامل دریا و مشاع بودن وسط دریا و نگاه متفاوت به کف و سطح دریا و تقسیم بخشهای نزدیک

به سواحل و همچنین ایجاد خط منصف و رعایت اصل انصاف در تقسیم دریا نیز مطرح شده که جملگی با شکست روبرو شده اند . از طرفی میدانیم که نخجوان، ارمنستان ،

آذربایجان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و افغانستان جملگی هویت ملی و تاریخی و فرهنگی ایرانی دارند و اغلب مانند سایر اقوام ایرانی بر کل سرزمین ایران نیز

سابقه حکومت داشته اند ، امروز نیز این اقوام ایرانی ، حملگی دچار مشکلاتی هستند که جز از طریق و بکمک ایران حل نمیشود ، برای نمونه شاهد بودیم که اختلافات منتج به جنگ بین ارمنستان و آذربایجان با وساطت ایران فروکش کرد ، نفت ترکمنستان به ایران تحویل میشود و معادل آنرا در بازار نفتی خلیج فارس برایشان میفروشیم و جاده دوقارون – هرات افغانستان نیز توسط ایران در حال احداث است. از سوی دیگر و در نهایت  وضوح شاهدیم که دولت آمریکا به شیوه جنگجویان باستان که باقدرت شمشیر خواسته خود را به کرسی مینشاندند ، قرن بیست و یکم میلادی را با به صحنه آوردن نیروهای نظامی آغاز کرده و همه شواهد عینی گویای تداوم این وضعیت دردناک است و روابط جنگل گونه بین المللی را باید بتدریج و با واگداری مقدار اندکی از اختیارات ناشی از حاکمیت دولتهای منطقه ، آنهم البته از طریق گفتگو و با میل و اراده خود آنها سامان داد و ابتدا باید پذیرفت که مرزهای سیاسی خاکی ، که از مشخصات برجسته دوران مدرنیته است و به موازات جهانی شدن بتدریج محو میشوند و قطبهای جدید منطقه ای جایگزین آن میگردد ولی فعلا موجب اختلاف بین ایران و چهار کشور دیگر مجاور دریای خزر شده زیرا این تداوم مرزهای سیاسی خاکی است که تاثیر آن در دریا و هنگام ترسیم مرزهای آبی بروز پیدا میکند ولی خوشبختانه در زمینه سایر روابط تجاری و اقتصادی و توریستی با مشکلی روبرو نیستیم .

در دنیائی که شیخ نشینهای ششگانه خلیج فارس میتوانند با بهره مندی از تجربه پنجاه ساله اروپائیها و به ویژه راهنمائی دولت انگلیس اتحاد موفقی بنام امارات متحده عربی تشکیل دهند ، از جنگ و نفاق بپرهیزند و به رشد و توسعه زندگی برای مردم خود دسترسی پیدا کنند مایه نهایت تاسف و سرافکندگی است که ما حتی قدرت الگوبرداری از اقدامات موفقیت آمیز همسایگان جنوبی خود را نداشته باشیم . شیخ نشینهای دوبی و ابوظبی اولین اماراتی بودند که با عقد قراردادی در 18 فوریه 1968 نوعی اتحاد سیاسی بوجود آوردند . ماده 4 این قرارداد تصریحا دیگر امارات خلیج فارس را دعوت برای پیوستن به فدراسیون میکرد و سر انجام دیگر شیوخ نیز قرارداد تشکیل یک دولت فدرال بنام امارات متحده عرب را منعقد نمودند و آنگاه شورای همکاری خلیج فارس (که در ابتدا ایران را نیز دعوت به همکاری نمودند و فقط تند خوئی و ندانم کاری حاکمیت ایران مانع از ادامه این همکاری شد) در سال 1981 تشکیل گردید و فعلا مدعی جزایر ایرانی تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابو موسی هستند .باید دانست مرزهای سیاسی خاور میانه که در اثر تجزیه خلافت عثمانی و با حال و هوای سیاسی و ژئوپولیتیک دوران مدرنیته شکل گرفته اینک زیر عنوان (خاور میانه بزرگ) و با دستاوردهای پست مدرنیسم در حال طراحی مجدد است و از آنجا که دو کریدور شمال – جنوب  و  شرقی – غربی جهان اولی شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران به هندوستان متصل میکند و دومی ژاپن و چین را باز هم از طزیق ایران و ترکیه به اروپا پیوند میدهد بنابراین ناچاریم یا بکمک همسایگان ایرانی الاصل خود در تنظیم روابط آتی جهان که با طرحهای "وحدت منطقه ای" شکل میگیرد و به "تقسیم بین المللی کار" میانجامد شریک و سهیم باشیم یا سرنوشتی تلخ را انتظار بکشیم تا دیگران بر سرمان بیاورند ، ایران امروز محکوم به وحدت و یا تجزیه است و گاهشمار زیر میتواند الگوی مناسبی برای تشکیل فدراسیون پیشنهادی البته در زمانی بسیار کوتاه تر و فشرده تر باشد : 19سپتامبر 1946

نطق وینستون چرچیل در شهر زوریخ و پیشنهاد وی برای ایجاد ایالات متحداروپائی

17 مارس 1948

امضای پیمان بروکسل بین فرانسه و انگلستان که به پیدایش اتحادیه غربی انجامید

4 آوریل و 5 مه 1949

امضای پیمان اتلانتیک شمالی و اساسنامه شورای اروپا

18 آوریل 1951

امضای پیمان تاسیس جامعه ذغال و فولاد بین شش کشور اروپائی

27 مه 1952

امضای پیمان جامعه اروپائی دفاع، در پاریس

30 اوت 1954

رد طزح ارتش اروپائی در پارلمان فرانسه و تبدیل اتحادیه غربی با الحاق آلمان و ایتالیا

25 مارس 1957

امضای پیمان رم و تاسیس جامعه اقتصادی اروپا

4ژانویه 1960

امضای کنوانسیون استکهلم و ایجاد جامعه مبادله آزاد اروپا مرکب از هفت کشور

2نوامبر 1961

طرح فوشه برای وحدت سیاسی اروپا

14 ژانویه 1963

مخالفت دوگل با ورود انگلستان به بازار مشترک

10 سپتامبر 1968

گزارش ورنر در مورد چگونگی وحدت پولی اروپا

28 ژوئیه 1977

تقاضای اسپانیا برای ورود به جامعه اروپائی

اول ژانویه 1981

ورود یونان به بازار مشترک

14 ژوئن 1984

انتخابات پارلمان اروپا

14 آوریل 1987

تقاضای ترکیه برای ورود به بازار مشترک

19 ژوئن 1990

امضای پیمان شنگن

اول ژوئیه 1991

تقاضای سوئد برای ورود به جامعه اروپا

7فوریه 1992

امضای پیمان وحدت در ماستریخ

اول ژانویه 1998

یورو بعنوان پول رسمی اتحادیه اروپا به گردش در آمد

ژوئیه 2003

پذیرشصورت نهائی طرح قانون اساسی اروپا

سال 2004

افزایش شمار اعضا از 15 به 27 و تصویب قانون اساسی اروپائی

 

با تشکر از توجه جنابعالی – هرمز ممیزی


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۴۰

هميشه نيمی از حقيقت را شما ميفهمی و نيم ديگر را مخالف شما ميفهمدو اگر آزادی باشد هر دو نيمه به هم رسيده و کشف حقيقت کامل ميگردد.

                                                                              جان استوارت ميل


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱٩ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی۱۳۹

اگر همه بشر به استثنای يکی جملگی بر يک عقيده بودند و تنها يک نفرعقيده مخالف داشت همانطور که آن يک نفر حق نداشت اگر صاحب قدرت کافی بود بشر را خاموش کند بشر نيز حق ندارد آن يک نفر را خاموش کند.

                                                                    جان استوارت ميل


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱۸ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۸

اطاعت از اراده عمومی به معنای اطاعت از اراده خدا است.

                                                                 ژان ژاک روسو


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

در حاشيه محکمه گاليله

در حاشيه محكمه گاليه

 

دو سه شاگرد

كه در مكتب گاليله، محصل بودند ،

و در ارسال پيامش به جهان نيز

موثر بودند ،

پشت ديوار كليسا

كه در آن روز خمود ،

حكم يك جايگهي بهر تماشاچی بود ،

با غم و غصه به دور خودشان جمع شدند

جمله اعضاء تن و چشم و دهان،

سمع شدند ،

مدعي گشت يكي از دو سه شاگرد دلير :

كه در اين شعبده بازي چنين زشت و حقير ،

هرگز استاد نگردد تسليم ،

نكند بيم ،

نه ترميم ، سخن را به سياقي

كه خوش آيند خطا پيشه دژخيم شود !

دومي گفت : كه استاد هم احساس كند ،

جاي هر ضربه كه بر پيش و پس آماس كند ،

باورم نيست كه او جان ببرد ،

مگر انديشه خود را،  ز دل و جان ببرد!

شرط بستند ميان شب و روز ،

دود برخاست : كليسا پيروز !!

دود درد دل استاد نبود ،

پرچم ظلم و تبهكاري آن مدعيان بود ،

كه سود ،

از نهانكاري و ناداني مردان و زنان مي بردند

يكي از آن دو سه شاگرد دلير ،

گفت : افسوس كه در شهر نداريم امير ،

دومي گفت : كه افسوس برآن جامعه اي ،

كه به اميد امير است ، به ژرفاي دل و جان و ضمير !

 


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱٥ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

قلمرو سياست

در قلمرو سياست رويدادها به همه مربوط است نه فقط به عده ای انگشت شمار.

                                                               خانم هانا آرنت

                                                            نخستين فيلسوف زن


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۷

دموکراسی يعنی اختيار و امکان برکنار کردن فوری حاکمان در حالتی که امور را به سود اکثريت رهبری نکنند.

                                                                                    آلن


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱۳ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

اتحاد

 

           ده نفر متحد ميتوانند لرزه بر اندام هزار تن متفرق بياندازند.

                                                                           ميرابو


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۶

اگر توجيهی برای حکومت هست اول برای دموکراسی است بعد برای ساير اشکال حکومت.

                                                                             وينستون چرچيل


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

آدم

 

آدم از وقتی آدم شد که عصيان کرد.

                                                      دکتر علی شريعتی


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱٠ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

رابطه قدرت و فساد

دائمی بودن مقام ميتواند حتی بهترين و صميمی ترين انسانها را نيز فاسد کند .

                                                                                    جان ميلتون


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٩ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۵

مردمان را بيدار و آگاه سازيد آزادی و نجاتشان الزاما از خود آنها ناشی ميشود .

                                                                               کروپتکين


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۸ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۴

دموکراسی علت اصلی رشد و توسعه اقتصادی غرب بوده است چون دموکراسی امکان آنرا فراهم ميکندکه سياستهای دولت همچون فرضياتی تلقی شوند که بايد مدام در معرض حک و اصلاح قرار گيرند.

                                                                            پوپر


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٧ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۳

اگر فقط مردم تصميم بگيرند که به آتش استبداد و خود کامگی هيزم نرسانندخود بخود اين آتش خاموش ميشود. فقط هيزم نرسانند.

                                                                                   بوئتی

موقع خريد موبايل کافيست بياد گاز گرفتن حضرت قاضی بيفتيم


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٥ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

نقل از وبلاگ مسعود و مهدی

شنبه، 2 خرداد، 1383

 

اندر احوالات ثبت نام موبايل

 

در اسفند سال ۸۲ ثبت نام برای موبايل انجام شد وبرای در حدود ۰۰۰/۶۰۰/۵ خط   نام نويسی شد.و شرکت مخابرات برای هر خط ۰۰۰/۴۴۰ تومان دريافت کرد. طی کمتر از يک ماه به حساب مخابرات مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴۶۴/۲ ( دو بيليون و چهار صد و شصت و چهار ميليارد تومان ) واريز شد.اين مبلغ در حدود ۹/۲ ميليارد دلار است. سود ماهيانه اين مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۹۲۰/۷۳ تومان است. اين مبلغ تا مهر سال ۸۳ که قرار است اولين سری موبايل های ثبت نامی را بدهند در اختيار مخابرات است.مسئولان هم قول داده اند تا مرداد ۸۴ به هر نفر يک خط بدهند.

به نظر شما چه کسی بايد پاسخگو باشد؟  مردم؟  مخابرات؟ پولها؟

 
 


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۲

عدم تفکيک قوا نفی قانونمندی نيست نفی آزاديست.

                                                           خانم هانا آرنت نخستين فيلسوف زن

 

برای شرح مطلب لطفا به مقاله (از دادگستری چه خبر؟) مراجعه فرمائيد.


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٤ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه استقلال آزادی۱۳۱

انسان تا جبهه جنگ را شخصا تجربه نکرده باشد با فيلم و سينما و تلويزيون هرگز نميتواند درک کند که فرزندان غيور اين ديار کهن و سر زمين اهورائی برای آفريدن حماسه پر شکوه سوم خرداد و آزادی خرمشهر چه جانفشانيها کرده اند . هر چند در اين افتخار جاويدان شخصا سهمی نداشتم ولی همين سربلندی مرا بس که داوطلبانه بياری يکی از شش دوست شهيدم به جبهه شتافتم .۱- دکتر مصطفی چمران ۲- مهندس احمد رحيم پور(برادر همسرم) ۳-خانم پروانه فروهر۴- آقای داريوش فروهر ۵-دکتر کاظم سامی۶-مهندس محمد حنيف نژاد.دو شهيد اول در راه استقلال و چهار شهيد آخر در راه آزادی مردم ايران جان باختند.

درود بی پايان بر تمامی شهيدان راه آزادی و استقلال و سربلندی ايران


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۳ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

زورگوئی آشکار

رامين ناصح: تحت هيچ نوع فشاري حاضر به ترك فعاليتهاي حزبي نيستم و در هر دادگاهي از اين حق انساني خود دفاع خواهم كرد.

 

      روز شنبه دوم خرداد ماه رامين ناصح دبيركل حزب آينده سازان ايران و عضو شوراي مركزي جبهه ملي به دادگاه انقلاب خوزستان احضار و به وي اعلام گرديد كه دادگاه تجديد نظر حكم وي را از 1 سال حبس تعليقي به مدت پنج سال، به 6 ماه حبس تعليقي به مدت دو سال تخفيف داده ولي از اين پس وي حق ندارد در احزابي كه مجوّز از وزارت كشور ندارند فعاليت داشته باشد!

      ناصح در گفتگو با آژانس خبررساني آينده سازان (آسنا) با اعلام اين خبر افزود: تعيين چنين تكليفي براي يك انسان آزاد، مغايرت آشكار با اصول پذيرفته شده حقوق بشر و حتي قانون اساسي جمهوري اسلامي دارد و طبعاً نمي‌تواند مورد پذيرش ما باشد. طبق اصل بيستم اعلاميه جهاني حقوق بشر كه دولت ايران هم از امضا كنندگان آنست، هر كس حق دارد آزادانه مجامع و جمعيتهاي مسالمت آميز تشكيل دهد همينطور در اصل 26 قانون اساسي صراحتآً فعاليت احزاب و جمعيتها چنانچه موازين اسلامي و وحدت و تماميت ارضي كشور را نقض نكنند آزاد شمرده شده و هيچ شرطي در قانون اساسي براي فعاليت احزاب مبني بر دريافت پروانه از وزارت كشور قيد نشده است.

      مسئول سازمانهاي جبهه ملي در خوزستان افزود: چنانچه گفت شود مقصود از احزاب در اين اصل احزاب پروانه دار هستند، بايد توجه داشت در هنگام بحث قانون احزاب در مجلس در سال 1363 هنگامي كه آقاي زواره اي معاون وزير كشور بودند لايحه اي به مجلس ارائه شد مبني بر اينكه فعاليت احزاب مشروط به كسب مجوّز از وزارت كشور شود، اما مجلس اين لايحه را رد كرد چون مخالف قانون احزاب بود و مي پذيرد كه فعاليت احزاب به هيچ وجه مشروط به كسب مجوز از وزارت كشور نيست. بنابراين هم مجلس و هم وزارت كشور كه اين لايحه را ارائه كرده، برداشتش از اصل 26 چنين نبوده كه منظور از احزاب در اين اصل احزاب پروانه دار هستند و اين موضوع در مشروح مذاكرات مجلس هم آمده است.

      ناصح ادامه داد: بنابراين هيچ دادگاهي نميتواند با احزاب به صرف اينكه پروانه ندارند برخورد كند. اخذ پروانه از وزارت كشور مي‌تواند موجب بدست آوردن امتيازات و امكانات و كمكهاي مالي از سوي دولت براي آنان شود. ولي فعاليت احزاب مسالمت جو كه امنيت كشور را تهديد نمي‌كنند، منع قانوني ندارد. طبق مصاحبه مدير كل سياسي انتظامي استانداري خوزستان در هفته گذشته، در همين خوزستان 44 حزب و تشكل سياسي فعاليت دارند كه فقط 12 تشكل داراي پروانه هستند.

      وي گفت: حزب آينده سازان ايران حزبي با خط مشي شفّاف و مسالمت جويانه و طرفدار تز عدم خشونت است و فعاليتهاي آن ريشه اي و بنيادين و اغلب در راستاي فرهنگسازي و ترويج تربيت دموكراتيك و بازشناسي هويت معنوي و انساني و تحقيق در راهكارهاي بهبود وضعيت جامعه است، و نه تنها با بكار بردن خشونت فيزيكي در فعاليتهاي سياسي مخالف است، بلكه از خشونت در گفتار و نوشتار هم پرهيز مي‌كند و به گفتماني منطقي، آرام و عميق اعتقاد دارد. چون معتقد است بكار بردن ادبيات هيستريك و تنش زا مي‌تواند بحرانهاي جامعه را پيچيده تر كند و علاقه مند است كه در يك فضاي آرام به فعاليتهاي ريشه اي خود ادامه دهد. و بر اين باور است كه خشونت تنها خشونت را ببار مي‌آورد، هرچند كه اين خشونت در گفتار يا نوشتار باشد. و اين مسئله را نه بعنوان يك تاكتيك در يك مقطع زماني خاص، بلكه بعنوان يك منش حزبي پذيرفته ايم. بطوريكه دفتر برون مرزي حزب آينده سازان هم بدون وجود هيچگونه فشار و محدوديتي همان ادبياتي را كه ما در ايران بكار مي‌بريم استفاده مي‌كند.

      دبيركل حزب آينده سازان ايران همچنين بيان داشت: صدور حكم تعليقي در كنار منع از عضويت در حزب، با هدف جلوگيري از تداوم فعاليتهاي ما صورت گرفته. من زندگي خود را وقف فعاليتهاي حزبي كرده ام و اگر كسي بخواهد مرا از عضويت در حزب محروم كند، برايم فرقي با اين ندارد كه مرا اعدام كرده يا به زندان انداخته باشد. بنابراين تحت هيچ نوع فشاري حاضر به ترك فعاليتهاي حزبي نيستم و در هر دادگاهي از اين حق انساني خود دفاع خواهم كرد.

      رامين ناصح در خاتمه گفت: ما به دنبال ماجراجويي نيستيم ولي بر قانوني بودن، شفاف بودن و مسالمت جو بودن خود پا مي‌فشاريم و مي‌خواهيم آزادانه فعاليت داشته باشيم.

 

      آژانس خبررساني آينده سازان (آسنا)

      info@ayandesazan.org

 

 


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

بذر انديشه آزادی ۱۳۰

آزادی اهداء نميشود بلکه بايد آن را بدست آورد.

                                                             پائولو فريره - روشنفکر برزيلی


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/٢ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته

از دادگستری چه خبر؟

ازدادگستری چه خبر  ؟

 

بخشنامه صحیح رئیس قوه قضائیه که بسرعت از سوی مجلس اصلاح طلب بصورت قانون در آمد و شورای معمولا مخالف نگهبان هم ناباورانه آنرا تصویب کرد در مجموع یادآور فرمان هشت ماده ای امام است که با گذشت دو دهه هنوز اندر خم یک کوچه مانده زیرا در فقه شیعه هنوز آئین دادرسی کیفری و مدنی از هم تفکیک نشده و بسط و تفصیلی که در دانش حقوق جدید پیدا شده و توسعه فراوانی یافته ، دیده نمیشود.ریاست قوه قضائیه در بدو تصدی مقام فعلی وقتی سخن از توسعه قضائی گفتند و اشاره به ویرانی اسف انگیز دستگاه پر طمطراق قضائی نمودند ، برای خیلیها  منشاء امید وآرزوی اصلاح شدن بنیادین امور تلقی شد به ویژه آنکه تصور میشد با قرار دادن این قوه در کنار مجریه و مقننه اصلاح طلب دیگر مشکلی بر سر راه مردم وجود نخواهد داشت . غافل از آنکه هرچند قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل  (تفکیک قوا) را به رسمیت شناخته تا از فساد استبدادناشی از ( تجمیع قوا) که امروز و در جهان متمدن قولی است که جملگی بر آنند ، بکاهد و از بروز آن جلوگیری کند ولی متاسفانه همین قانون ، خود در اصولی دیگر و از آنجمله در اصل 110 به (تجمیع کامل قوا) آنچنان گرایش یافته که دیگر اثری از اصل مترقی و شناخته شده (تفکیک قوا) باقی نمانده است .

منتسکیو که خود واضع اصل پذیرفته شده تفکیک قوا است عقیده دارد که دوام حکومتهای جمهوری روی اصل تقوا و بقای حکومتهای استبدادی بر ترس استوار است و در حکومتهای استبدادی که اساس آنها مبتنی بر ایجاد ترس و وحشت در جامعه میباشد یکی از راههای متداول ، سختی کیفرها است ولی در حکومتهای جمهوری که بر پایه شرافت و تقوا برقرار شده ، شدت مجازات مناسب نیست .در دولتهای معتدل، حب وطن و خجالت و ترس از سزرنش عواملی هستند که مانع از وقوع بسیاری از تخلفات و حتی جنایاتند و بزرگترین مجازات یک عمل بد همین خواهد بود که وقوع آن به ثبت برسد و مرتکب را شرمسار کند . اخلاق و قوانین مدنی به سهولت مرتکبین را تنبیه میکنند و احتیاج زیادی به اعمال زور و قدرت نیست تا چه رسد به اعمال شکنجه و جنایات سازمان یافته.امروز برای زمامداران ما توجه به این نکته بسیار مهم و حیاتی است ، همانطور که پیشگیری و مراقبت در امر بهداشت و حفظ سلامتی ، مقدم بر مداوا و معالجه میباشد و اگر در امر بهداشت دقت کافی به خرج دهیم ، از تعدادبیماران کاسته خواهد شد  همانطور هم اگر از عوامل وقوع جرم جلوگیری و آن عوامل را برطرف کنیم ، طبعا از تعداد مجرمین و شدت مجازاتها کاسته خواهد شد . امروز دستگاه عدالت وظیفه دارد مثل وزارت بهداری به تهیه وسائل پیشگیری که در راس آن اصلاح قوانین محرک جرم میباشد همت نماید تا حتی المقدور کسی مرتکب جرم نشود .این نکته را نویسندگان چینی سابقا خاطر نشان میکردند زیرا در امپراطوری چین هر قدر بر تعدادشکنجه ها افزوده میشد بهمان اندازه کشور به انقلاب نزدیک تر میشد البته امروز مسائل عراق هم به وضوح جلوی چشمانمان رژه میروند و شاهدیم که مقاومت مردم در قبال اشغالگران به موازات اعمال زور و فشار و شکنجه نیروهای خارجی دائما افزوده میشود ." لقمان را گفتند : ادب از که آموختی ؟ گفت از بی ادبان ، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم " در شزایط استبدادی مردم بقدری احساس غم و اندوه و بدبختی میکنندکه تاسف بر زندگی بمراتب بیشتر از ترس از مرگ است . وقایع فلسطین ، چچن، پاکستان و عربستان آنچنان واضح و خود گویای  مطلب است که نیاز به تشریح بیشتر مطلب ندارد .عظمت وعلو همت را در شیوه های استبدادی مجوئید زیرا مستبدین چون خود دارای بزرگی و عظمت نیستند نمیتوانند بزرگی را به کسی هدیه دهند و سر انجام اینکه ببینیم آیا جمهوری اسلامی به خودی خود استعداد بهتر شدن

را دارد؟

                                                                 

 


نقد و نظر () | ۱۳۸۳/۳/۱ - هرمز ممیزی |لينک به نوشته